Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolm, Henrik
dc.date.accessioned2017-09-13T09:18:55Z
dc.date.available2017-09-13T09:18:55Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-7853-229-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454465
dc.descriptionDissertation for the PhD degree Norwegian Academy of Music, Oslo 2017 - Avhandling (Ph.D.) - Norges musikkhøgskole, 2017
dc.description.abstractNorsk sammendrag. - Den tyske dirigenten Wilhelm Furtwängler (1886–1954) er en av de mest berømte dirigenter fra det forrige århundret. Gjennom plateopptak fascinerer han mange også i dag. Plateopptakene gir lytteren en sjelden estetisk erfaring. Forskningsspørsmålet i denne avhandlingen er: Hvordan skal man tenke om det som skjer musikalsk i Furtwänglers interpretasjonskunst? Målet med avhandlingen er å utvikle en hermeneutisk-filosofisk forståelse av Furtwänglers væren i musikken. Hvordan formidler Furtwängler virkeligheten i musikken? Hva er den filosofiske bakgrunnen i hans fortolkninger av Beethoven og Brahms? Etter min mening egner Furtwängler seg som eksempel på hvordan man kan utvikle et språk om musikalsk interpretasjon. Min tese er at Furtwängler gir lytteren muligheten til å ta del i hvordan musikken følger sin iboende ekspressive Logos: Den estetiske erfaringen av Furtwänglers interpretasjonskunst, slik den blir gitt gjennom opptakene, har med hvordan Furtwängler følger musikkens meningssammenheng å gjøre. I sine skrifter redegjør Furtwängler blant annet for sitt syn på musikalsk interpretasjon og for sin forståelse av Beethoven og Brahms. Furtwänglers skrifter gir et fabelaktig innblikk i nettopp hvordan Furtwängler tenker om musikk. For å kunne utvikle en hermeneutikk om Furtwänglers interpretasjonskunst er det nødvendig å trekke inn det Furtwängler skriver. Jeg ser på Furtwänglers skrifter og opptakene som en enhet. Furtwänglers tanker regulerer den musikalske utviklingen. Med en slik innfallsvinkel intenderer avhandlingen å komme på innsiden av hva som skjer i Furtwänglers interpretasjonskunst. I innledningen legger jeg fundamentet i min tilnærmingsmåte til forskningsgjenstanden: Furtwänglers interpretasjonskunst slik den foreligger som skrift og fonogram. Jeg plasserer avhandlingen i en kunstfilosofisk og musikkfaglig kontekst. I denne sammenheng går jeg, i tilslutning til noen viktige modeller i Wittgensteins filosofi, særskilt inn på metodiske spørsmål omkring musikk og språk. I avhandlingens kapittel to setter jeg Furtwängler inn i en historisk kontekst. Her trekker jeg frem sider ved hans biografi, tenkning og historiske situasjon som jeg anser som viktige for å kunne forstå hans interpretasjonskunst. I kapittel tre presenterer og fordyper jeg Furtwänglers begrep om musikalsk interpretasjon. Kapittel fire prøver å komme på innsiden av Furtwänglers væren i musikken med hjelp av noen sentrale tanker fra Heideggers filosofi. I kapittel fem beskriver jeg hvordan Furtwänglers interpretasjonskunst formidler virkelighetsrelasjonen i Beethovens musikk. Kapittelet begynner med en drøfting av Furtwänglers Beethoven-forståelse, for så å presentere noen utvalgte eksempler fra opptakene. Deretter beskriver jeg, ved hjelp av Schellings kunstfilosofi, det jeg velger å kalle Furtwänglers idealrealistiske fortolkning av Beethoven. I kapittel seks tar jeg opp Furtwänglers Brahms-fortolkning. Det siste kapittelet, kapittel syv, setter avhandlingens tankegang inn i en bredere kontekst for å kunne muliggjøre et punktum hos leseren. Resultatene i avhandlingen er selve tankegangen i avhandlingen. En slik form for musikkestetisk tenkning over en konkret skikkelse i musikkhistorien er en ny form for akademisk-hermeneutisk tilegnelse av musikalsk interpretasjonskunst. Avhandlingens intensjon er å åpne for en filosofisk forståelse og dialog om musikalsk interpretasjon. Furtwängler er en svært god begynnelse på en slik diskusjon.nb_NO
dc.description.abstractEnglish Summary. - The Logos in the Music. A hermeneutical investigation of Wilhelm Furtwängler’s art of musical interpretation. The German conductor Wilhelm Furtwängler (1886–1954) was one of the most famous conductors in the last century. Even today, he fascinates through recordings and brings forth monumental listening experiences. These recordings offer the listener exceptional aesthetic experiences. My main research question is: How might we think about what happens musically when Furtwängler conducts? My aim is to develop a hermeneutical-philosophical understanding of Furtwängler’s being in the music. On which concept of reality does Furtwängler’s art of interpretation rely, and how does he convey it? What is the philosophical background of his interpretations of Beethoven and Brahms? In my view, Furtwängler provides a suitable example of how we might develop a language to describe musical interpretations. My thesis is that Furtwängler provides the listener with the possibility to take part in how the music follow its inherent expressive Logos: The aesthetic experience of Furtwängler’s art of interpretation, as we can grasp it through the recordings, has something to do with how he follows the relational meaning in the music. In his writings, Furtwängler presents his view on musical performance and his understanding of Beethoven and Brahms. Furtwängler as a writer gives a remarkable insight into his thinking about music. In order to develop a hermeneutical approach of Furtwängler’s art of interpretation, it is necessary to take his writings into consideration. I see his writings and the recordings as a unity. His thinking regulates the musical development. With such a perspective, I intend to probe into what’s happening in Furtwängler’s art of interpretation. In the introduction, I establish a foundation of my approximation to Furtwängler’s art of interpretation as it exists as texts and recordings. I also situate my monography more generally in a context of philosophy of art and musicology. In this context, I consider methodological questions about music and language in connection with essential patterns in the philosophy of Ludwig Wittgenstein. In chapter two, I look at the historical background of Furtwängler; thereby I present perspectives about his biography, thinking and historical situation, which I regard as crucial in order to understand his art of interpretation. In chapter three, I present and deepen Furtwängler’s concept about musical interpretation. Chapter four investigates Furtwängler’s being in the music with help from some essential thoughts in Heidegger’s philosophy. In chapter five, I describe how Furtwängler conveys reality conception in Beethoven’s music. The chapter starts with a discussion about Furtwängler’s understanding of Beethoven, and then presents some examples from the recordings. I proceed by describing, with concepts from Schelling’s philosophy of art, what I suggest calling Furtwängler’s ideal-realistic interpretation of Beethoven. In chapter six, I consider Furtwängler’s Brahms-interpretation. The last chapter, chapter seven, takes a broader perspective on the whole way of thinking in order to allow the reader to conclude. The results of the monography are its ways of thinking. Such a form of aesthetic thinking about one concrete person in the history of music is a new kind of academic and hermeneutical understanding of the art of musical interpretation. My intention is to open up for a philosophical understanding and dialogue about musical interpretation. Furtwängler is an excellent starting point for such a discussion.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNMH-publikasjoner;2017:6
dc.subjectmusikkfilosofinb_NO
dc.subjectmusikalsk interpretasjonnb_NO
dc.subjecthermeneutikknb_NO
dc.subjectmusikkhistorienb_NO
dc.subjectFurtwänglernb_NO
dc.subjectBeethovennb_NO
dc.subjectBrahmsnb_NO
dc.subjectphilosophy of musicnb_NO
dc.subjectmusical interpretationnb_NO
dc.subjecthermeneuticsnb_NO
dc.subjecthistory of musicnb_NO
dc.titleMusikkens Logos. Et hermeneutisk forsøk over Wilhelm Furtwänglers interpretasjonskunstnb_NO
dc.title.alternativeThe Logos in the Music. A hermeneutical investigation of Wilhelm Furtwängler’s art of musical interpretation.nb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Annen musikkvitenskap: 119nb_NO
dc.source.pagenumberxvii, 255 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel