Å ta gleden på alvor. En studie av sammenhenger mellom musikk, positive emosjoner og helse i musikkterapi
Abstract
SUMMARY -----
This study takes a closer look at the connection between music, positive emotions and music therapy practice. With a qualitative design, and an abductive and hermeneutical approach, it seeks to answer the research question How can music cultivate different positive emotions in a music therapy context, and what implications does this have for music therapy practice. The study uses a reflective synthesis of theory’s about underlying psychological mechanisms which leads to musical activation of emotions, and appraisal-theory, about factors that cultivates different positive emotions. With this theoretic synthesis, empiric data from music therapy practice is analyzed and the results discussed against the issue. The study shows that music in a music therapy context can cultivate both positive and negative emotions. The positive emotions appear were the music promotes appraisal factors, which gives the participants a positive evaluation of the situation. These positive emotions promote recourses, participation and relations, as well as undoing negative emotions who limits the client’s thought-action repertoire and health. Through music, music therapy can cultivate health-beneficial positive emotions without requiring effort from the client. This gives unique opportunities for work with a broad specter of clients and fields of practice. Denne studien ser nærmere på sammenhenger mellom musikk, positive emosjoner og musikkterapeutisk praksis. Med kvalitativt design, og en abduktiv og hermeneutisk tilnærming, søker den å besvare problemstillingen: Hvordan kan musikk kultivere forskjellige positive emosjoner i en musikkterapeutisk kontekst, og hvilke implikasjoner har dette for musikkterapeutisk praksis. Studien bruker en refleksiv syntese av teori om underliggende psykologiske mekanismer som fører til musikkens aktivering av emosjoner, og verdivurderingsteori, om faktorer som kultiverer forskjellige positive emosjoner. Med denne teoretiske syntesen analyseres data fra musikkterapeutisk praksis, og resultatene drøftes inn mot problemstillingen.
Studien viser at musikken i en musikkterapeutisk kontekst kan kultivere både positive og negative emosjoner. De positive emosjonene oppstår der musikken fremmer faktorer som gir deltakerne en positiv verdivurdering av situasjonen. De ulike mekanismene viser bredden av muligheter for aktivering av ulike verdivurderingsfaktorer, og da også muligheter til å kultivere et spekter av positive emosjoner. Dette spekteret av positive emosjonene fremmer ressurser, deltakelse og relasjoner, samt slår av negative emosjoner som begrenser klientenes handlemuligheter og helse. Musikkterapien kan gjennom musikken kultivere helsebringende positive emosjoner, uten krav til klienten. Musikkterapiens unike muligheter til å kultivere forskjellige positive emosjoner gjør den derfor til en ressurs i arbeid med et bredt spekter av klienter og praksisområder.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi