Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKåsa, Line
dc.date.accessioned2017-12-05T14:44:50Z
dc.date.available2017-12-05T14:44:50Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2469346
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapinb_NO
dc.description.abstractSUMMARY --- This master thesis describes a music therapy student’s own experiences in leading a music group on a special needs school. The study focuses on the processes that the student goes through in order to meet the pupils’ needs in the group. The study has a qualitative design with participatory observation and elements from action research as methods. The data material consists of video recordings and log notes, these were analyzed with an exploratory and hermeneutic approach. The findings are summarized in seven different categories that shows to what extent, and how, the student provided space for the pupils’ opinions, freedom of choice, sensitivity, spontaneity, conversation, roles and emotions. Theory about the relationship between music therapy and music education, group therapy and music therapists’ relational qualities are used to discuss these categories. The findings of the study shows that field practice with supervision can be a valuable part of a student’s personal growth and development in becoming a music therapist and understanding clients’ needs.nb_NO
dc.description.abstractSAMMENDRAG --- Denne masteroppgaven beskriver en musikkterapistudents egne erfaringer med å lede en samspillsgruppe på en spesialskole. Studien fokuserer på hvilke prosesser studenten går gjennom for å møte elevenes behov i gruppen. Studien har et kvalitativt design med deltagende observasjon og elementer fra aksjonsforskning som metode. Videopptak og logg utgjør datamaterialet som ble analysert med en eksplorativ og hermeneutisk tilnærming. Funnene kan oppsummeres i syv kategorier som omhandler i hvilken grad, og hvordan, studenten gav rom for elevenes meninger, rom for valgfrihet, rom for sensitivitet, rom for spontanitet, rom for samtale, rom for flere roller og rom for følelser. Kategoriene drøftes i lys av teori om gruppeterapi og betydningen av fleksibilitet i musikkterapi. Teori om relasjonskompetanse og utvikling av andre relasjonelle egenskaper løftes frem for å understreke hvilke prosesser det er vanlig å gå gjennom som en uerfaren student. Studiens funn viser at veiledet egenpraksis kan danne grunnlag for personlig vekst og utvikling i musikkterapirollen for å bedre forstå klienters behov.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017
dc.subjectmusic therapynb_NO
dc.subjectstudentnb_NO
dc.subjectreflexive processnb_NO
dc.subjectself-inquirynb_NO
dc.subjectgroup therapynb_NO
dc.subjectfield practicenb_NO
dc.subjectmusikkterapinb_NO
dc.subjectstudentnb_NO
dc.subjectrefleksiv prosessnb_NO
dc.subjectselvrefleksjonnb_NO
dc.subjectgruppeterapinb_NO
dc.subjectegenpraksisnb_NO
dc.subjectrelasjonskompetansenb_NO
dc.titleMusikkterapistudenten i prosess. En kvalitativ studie med fokus på studentens egne erfaringer med å lede en samspillsgruppe på en spesialskolenb_NO
dc.title.alternativeThe music therapy student’s process. A qualitative study focusing on the student’s own experiences in leading a music group on a special needs schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113nb_NO
dc.source.pagenumber62 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel