Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBermingrud, Mari Hauglum
dc.date.accessioned2017-12-12T15:50:07Z
dc.date.available2017-12-12T15:50:07Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2470913
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg temaet noteleseundervisning for nybegynnere på messinginstrumenter. Oppgavens problemstilling er hvilke metoder bruker messingpedagoger som underviser nybegynnere i notelesing? og problemstillingen er belyst gjennom kvalitative intervjuer med fire erfarne messingpedagoger. Messingpedagogene jeg har intervjuet underviser i trompet og trombone i kulturskoler på Østlandet. Informantene hadde mellom 15 og 28 års undervisningserfaring på tidspunktet intervjuene ble gjennomført. Studien har et hermeneutisk perspektiv, og deltakernes beskrivelser av undervisningsmetodene er fortolket ut fra hermeneutiske prinsipper. Analysen av intervjuene viste at temaet undervisningsmetoder var tett sammenvevd med andre didaktiske temaer som lærerforutsetninger, elevforutsetninger, rammefaktorer og innhold. Undervisningsmetodene som ble omtalt i intervjuene var også nært knyttet til undervisning som rettet seg mot utviklingen av instrumentale og musikalske ferdigheter, i tillegg til notelesing og notelesekyndighet. I denne oppgaven har jeg vektlagt det informantene fortalte om den sosiale organiseringen av undervisningen og deres beskrivelser ulike arbeidsmåter knyttet til noteleseundervisning. Disse metodene er individuell undervisning og gruppeundervisning, lek, tegning og skriving knyttet til grafisk og konvensjonell notasjon, og munnstykkesumming og sang.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017
dc.subjectnotelesingnb_NO
dc.subjectnoteleseundervisningnb_NO
dc.subjectmessingpedagogernb_NO
dc.titleHvilke metoder bruker messingpedagoger når de underviser nybegynnere i notelesing? Belyst gjennom kvalitative intervjuer med erfarne messingpedagogernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114nb_NO
dc.source.pagenumbervi, 116 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel