Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDøvik, Beate Fjelde
dc.date.accessioned2017-12-13T08:54:32Z
dc.date.available2017-12-13T08:54:32Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2470960
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractSAMMENDRAG -- Ulike musikkprosjekter er mye brukt i musikkpedagogisk sammenheng. Dette masterarbeidet utforsker en konkret prosjektuke som finner sted på en ungdomsskole. Problemstillingen knytter seg til kjennetegn ved undervisningen i gruppene kor, dans og band og lærernes tilrettelegging for elevenes læring. Undersøkelsen ble gjennomført ved observasjon av prosjektuka og intervju med to lærere ved skolen. Funnene fra undersøkelsen er belyst og drøftet i et sosiokulturelt perspektiv. Prosjektuka kjennetegnes blant annet ved nye fellesskap, muligheten for fordypning i grupper som kor, band og dans, mangel på karakterer og ulike perspektiver på identitet. Lærerne var særlig opptatt av at de elevene som vanligvis ikke får vist seg frem på skolen skulle få muligheten denne uka. Lærernes tilrettelegging viser seg blant annet i form av planlegging, bruk av ulike verktøy og støtte underveis i øvingen og frem mot forestilling.nb_NO
dc.description.abstractABSTRACT -- Different kinds of music projects are common in music educational settings. This work explores a music project in a lower secondary school in Norway. The issue of this paper relates to features of the teaching in the groups band, choir and dance and how the teachers facilitate for the students learning. The survey was done through interviews with two teachers and through observation of the music project. The results where related to a sociocultural perspective. This music project is featured by its communities of practise, that differs from a regular school week. In addition, the students have the possibility to immerse themselves into subjects like singing, playing an instrument or dancing. The students' efforts this week were not assessed with grades, a great relief to the teachers. Finally, identity turned out to be a subject of significance in this project. consists of five days of rehearsing that ends up in a performance played to an audience. Identity turned out to be significant in this project. The teachers want to give the students who do not normally stand in the spotlight a chance to shine this week. The teachers facilitate through planning, use of different tools and support of the students.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017
dc.subjectmusikkpedagogikknb_NO
dc.subjectungdomsskolenb_NO
dc.subjectmusikkmetodikknb_NO
dc.subjectprosjektarbeidnb_NO
dc.titleProsjektuka, en annerledes uke. En studie av et musikkprosjekt på en ungdomsskole sett i lys av sosiokulturelt perspektivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114nb_NO
dc.source.pagenumbervi, 100, [7] s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel