Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Sidsel
dc.date.accessioned2018-01-04T13:59:02Z
dc.date.available2018-01-04T13:59:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationI: Utdanningsforskning i musikk – didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver, s. 59-68nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-7853-239-3 (pdf)
dc.identifier.issn2535-4515
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2475749
dc.descriptionFestskrift til Geir Johansennb_NO
dc.description.abstractDa jeg begynte på faglærerutdanningen i musikk ved Østlandets musikkonservatorium høsten 1990, hadde jeg en ganske klar oppfatning av hva slags utdanning jeg begynte på og hvilket arbeidsmarked denne utdanningen rettet seg mot. Faglærerutdanningen hadde det interne kallenavnet «skolemusikk», og var på den måten grei å skille fra instrumental- og vokalpedagogutdanningen, som var en av de andre programmene som ble tilbudt ved dette konservatoriet. Vi som gikk på skolemusikk hadde praksis i grunnskolen – barneskolen de to første årene, og deretter ungdomsskolen – og didaktikk- og metodikkundervisning som var tydelig rettet mot det å undervise i musikk i dette skoleslaget. Det var gjennom praksis og didaktikk/metodikk at faglærerutdanningen i musikk, og vi som gikk der, fikk og opprettholdt den faglige identiteten1; de fleste andre fagene hadde vi sammen med våre kullkamerater som gikk på de andre programmene. Likevel var det ingen tvil: Vi som gikk på skolemusikk skulle bli musikklærere i grunnskolen. Hva vår yrkesbane så senere faktisk kom til å inneholde, er en helt annen sak og muligens et utgangspunkt for en helt annen artikkel.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesUtdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1
dc.relation.ispartofseriesNMH-publikasjoner;2017:10
dc.subjectidentitetnb_NO
dc.subjectmusikklærernb_NO
dc.subjectfaglig identitetnb_NO
dc.subjectfaglærerutdanningnb_NO
dc.titleMusikklæreridentitet på rømmen? Noen betraktninger rundt utviklingen av et feltnb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114nb_NO
dc.source.pagenumberS. 59-68nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel