Show simple item record

dc.contributor.authorSkoglund, Lars
dc.date.accessioned2018-06-21T07:53:58Z
dc.date.available2018-06-21T07:53:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2502397
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjonnb_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven skal jeg gi en redegjørelse for flersjiktighet i musikalsk komposisjon. Jeg kommer til å gi en kort historikk med eksempler fra det 20. århundres musikkhistorie og vår egen samtid, og deretter presentere egne komposisjoner i lys av denne komposisjonstekniske strategien. Drøftingene kommer til å være fokusert på muligheter og utfordringer, både fra en håndverksmessig synsvinkel, og i et større estetisk perspektiv. Polyfoni er utgangspunktet for flersjiktighet, men det som skiller disse to kategoriene er at i den klassiske polyfonien er linjene i harmoni med hverandre; de er delvis frie, men lander på konsonanser og går opp i en enhet. Men i flersjiktigheten er polyfonien ikke lenger en ordnende faktor, men derimot noe som sprenger rammene. Prosesser man ikke har oversikt over settes i gang, og man blir tatt med inn i nye, hemmelighetsfulle verdener.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017
dc.subjectkomposisjonnb_NO
dc.subjectpolyfoninb_NO
dc.subjectflersjiktighet i musikalsk komposisjonnb_NO
dc.subjectsjiktpolyfoninb_NO
dc.titleSammenfallende linjernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music theory: 112nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112nb_NO
dc.source.pagenumber27 s.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Masteroppgaver [284]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Show simple item record