dc.contributor.author | Skoglund, Lars | |
dc.date.accessioned | 2018-06-21T07:53:58Z | |
dc.date.available | 2018-06-21T07:53:58Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2502397 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne oppgaven skal jeg gi en redegjørelse for flersjiktighet i musikalsk komposisjon. Jeg kommer til å gi en kort historikk med eksempler fra det 20. århundres musikkhistorie og vår egen samtid, og deretter presentere egne komposisjoner i lys av denne komposisjonstekniske strategien. Drøftingene kommer til å være fokusert på muligheter og utfordringer, både fra en håndverksmessig synsvinkel, og i et større estetisk perspektiv.
Polyfoni er utgangspunktet for flersjiktighet, men det som skiller disse to kategoriene er at i den klassiske polyfonien er linjene i harmoni med hverandre; de er delvis frie, men lander på konsonanser og går opp i en enhet. Men i flersjiktigheten er polyfonien ikke lenger en ordnende faktor, men derimot noe som sprenger rammene. Prosesser man ikke har oversikt over settes i gang, og man blir tatt med inn i nye, hemmelighetsfulle verdener. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017 | |
dc.subject | komposisjon | nb_NO |
dc.subject | polyfoni | nb_NO |
dc.subject | flersjiktighet i musikalsk komposisjon | nb_NO |
dc.subject | sjiktpolyfoni | nb_NO |
dc.title | Sammenfallende linjer | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music theory: 112 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 27 s. | nb_NO |