Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUtne-Reitan, Bjørnar
dc.date.accessioned2018-06-29T12:34:04Z
dc.date.available2018-06-29T12:34:04Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503814
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori.nb_NO
dc.description.abstractNotat om publisering: Deler av denne masteroppgaven er publisert som del av den fagfellevurderte artikkelen «Edvard Griegs øvelser i harmonilære og kontrapunkt» (Studia Musicologica Norvegica, 2018). ----- Sammendrag. - Oppgaven stiller sentrale spørsmål knyttet til vår forståelse av Edvard Griegs (1843-1907) utdannelse, og hvilken innvirkning denne kan ha hatt på hans stil. Helt spesifikt er formålet å redegjøre for Griegs studier i musikkteori (harmonilære og kontrapunkt) ved konservatoriet i Leipzig i perioden 1858-62, samt undersøke i hvilken grad disse studiene kan ha vært med på å forme grunnlaget for hans harmoniske stil. Alle øvelser i Griegs arbeidsbøker i musikkteori er studert. I tillegg til opptelling og kategorisering disse, gis det eksempel som kommenteres og analyseres for å kartlegge hva Grieg lærte. Undersøkelsen viser at Grieg skrev 967 øvelser. Mengden øvelser alene viser hans flittighet og dedikasjon til faget. Studien av arbeidsbøkene viser tydelig at kontrapunkt, i større grad enn harmonilære, var i fokus i opplæringen. Siste del av oppgaven klargjør hvordan Grieg kan ha dratt nytte av denne opplæringen i «linjens kunst». Først vises eksempel på polyfone passasjer i Griegs musikk, før det argumenteres for en lineær forståelse av grunnlaget for Griegs innovative harmonikk. Ved å anse linjenes kraft som et grunnelement i Griegs harmonikk, blir det tydelig at kontrapunktundervisningen i Leipzig kan ha vært svært viktig for hans utforming av en egen stil.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2018
dc.subjectEdvard Griegnb_NO
dc.subjectharmonic stylenb_NO
dc.subjectharmony and counterpoint exercisesnb_NO
dc.titleEdvard Griegs studier i musikkteori. Kontrapunktøvelser som grobunn for innovativ harmonikknb_NO
dc.title.alternativeEdvard Grieg’s studies in music theorynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112nb_NO
dc.source.pagenumber173 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel