Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEick, Trude
dc.date.accessioned2018-08-07T12:54:22Z
dc.date.available2018-08-07T12:54:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2507910
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractSammendrag. - Temaet i denne masteroppgaven er gruppelederrollen slik den fremstår i den skjulte læreplanen i faget orkester ved Norges musikkhøgskole. Jeg har lagt frem ulike artikler der skjult læreplan er brukt som analysegrunnlag. Jeg har også skrevet om ulike former for ledelse, og ledelse som en lært ferdighet. De empiriske dataene har jeg fått gjennom observasjon og 9 kvalitative intervjuer. Jeg observerte et helt orkesterprosjekt, og intervjuet gruppeledere på dette prosjektet. Jeg har kategorisert og analysert kunnskap som tidligere har vært tilslørt. Ved å konsentrere meg om gruppelederrollen søker jeg å belyse hvordan lederopplæring inngår i den skjulte læreplanen for derigjennom å utvikle et grunnlag for å endre eller videreutvikle den skriftlige læreplanen. I analysen kommer det frem at orkesteret er en viktig undervisningsarena. Lederopplæringen på gruppeledernivå viste seg å være tilfeldig og noe studentene etterspør. Orkesterfaget har nær tilknytning til hovedinstrumentundervisningen, siden faget er knyttet til studiepoengene i hovedinstrument. Analysen avdekker flere aspekter ved den skjulte læreplan. Lærernes tause tilstedeværelse, ønsket og uønsket læringsutbytte, nonverbal kommunikasjon er kategorier som peker på en skjult læreplan, ikke den skrevne læreplanen. Analysen peker også i retning av at studentenes kulturelle kapital har betydning for tilegnelse av gruppelederkompetanse når den er lite eller ikke formalisert gjennom undervisningen. Ved hjelp av teori om skjult læreplan avdekkes ulike sider ved undervisningen i orkester på Norges musikkhøgskole. Studien peker også på mulige utviklingsområder som kan bidra til å gjøre at orkesterfaget tar likestilling mellom kjønnene på alvor. Studien peker også på områder innen orkesterfaget hvor likestillingen mellom kjønnene kan økes.nb_NO
dc.description.abstractAbstract. - The subject of this master thesis is “The orchestra as a learning arena, the hidden curriculum in the subject orchestra at The Norwegian music academy, with a view on the group leader”. I have investigated how the group leader appears in the hidden curriculum. I have showed different articles where hidden curriculum is used as a tool for analysis. I have also written about different types of leadership and leadership as a learned skill. This thesis is based on a qualitative method. The empirical data consists of 9 semi-structured interviews with group leaders in an orchestra project at the Norwegian Academy of Music and observations of the whole orchestra project from start until the end of the concert. I have also investigated changes in the written curriculum through document analysis. The findings show how hegemonic structures still can be represented in the selection of group leaders and in the orchestra hierarchy. The findings show how the group leadership training is randomized between the students. The findings tell us also about teacher presence/absence. The analysis also points out how different cultural capital among the students can have an influence on the group leader competence when it’s not formalized through schooling. The findings show sides of the hidden curriculum in the subject orchestra. The study also points out strategies to handle the equality differences in the field. The study gives perspectives about new thinking of why teaching group leadership in higher music education is importantnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017
dc.subjectskjult læreplannb_NO
dc.subjectnonverbal kommunikasjonnb_NO
dc.subjectgruppelederopplæringnb_NO
dc.subjectgruppelederrollennb_NO
dc.subjectorkesterprosjektnb_NO
dc.subjectorkesterfagetnb_NO
dc.titleMed orkesteret som læringsarena. En kvalitativ studie om den skjulte læreplanen i faget orkester ved Norges musikkhøgskole, med blikk på gruppelederrollennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114nb_NO
dc.source.pagenumberviii, 100 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel