Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVemøy, Jonas Kilmork
dc.date.accessioned2018-08-29T08:41:09Z
dc.date.available2018-08-29T08:41:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559763
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteorinb_NO
dc.description.abstractSammendrag - På hvilke måter bruker jazzmusikere gehøret sitt når de improviserer? Hvordan er det knyttet til deres kunnskap og erfaring? Hva tenker og føler de når de improviserer? Denne masteroppgaven undersøker hvordan jazzmusikere opplever sin bruk av gehør når de improviserer, og de refleksjoner de gjør seg om ulike kunnskaps- og følelsesdimensjoner i improvisasjon. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ forskningsstudie med ni profesjonelle jazzmusikere, og vil ha fokus på deres opplevelser og refleksjoner rundt ulike temaer knyttet til improvisasjon. Formålet er å bidra til en større innsikt og forståelse av hvordan gehørets bruk i improvisasjon oppleves. I et forsøk på å verbalisere noe av den kunnskapen som normalt er uuttalt blant jazzmusikere, vil studien også ta for seg hva utøverne sier om ulike kunnskaps- og følelsesdimensjoner knyttet til improvisasjon. Den vil belyse kognitive, emosjonelle og praktiske prosesser som skjer hos musikerne når de improviserer, blant annet gjennom å se på temaer som bevissthet, gehør, musikkteori, intuisjon, taus kunnskap, visualisering, følelser og flow. Resultatene fra forskningsintervjuene vil bli analysert mot et teorigrunnlag bygget på kognitiv psykologi.nb_NO
dc.description.abstractAbstract English title: “I just play” In what ways do jazz musicians use their musical ear when they improvise? How is it connected with their knowledge and experience? What do they think and feel when they improvise? This master thesis examines how jazz musicians experience their use of their musical ear when they improvise and the reflections they have on different dimensions of knowledge and emotion in improvisation. The thesis is based on a qualitative research interview study with nine professional jazz musicians and will focus on their experiences and reflections on different subjects related to improvisation. Its research goal is to contribute to a greater insight and understanding of how the musical ear in improvisation is experienced. The study addresses what the musicians say about different dimensions of knowledge and emotion related to improvisation, in an attempt to verbalize some of the knowledge that is normally tacit among jazz musicians. By looking at themes such as awareness, the musical ear, music theory, intuition, tacit knowledge, visualization, emotions and the concept of flow, it will shed light on cognitive, emotional and practical processes that occurs when the musicians improvise. The results of the research interviews are analyzed using theoretical perspectives predominantly sourced from cognitive psychology.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2018
dc.subjectgehørnb_NO
dc.subjectimprovisasjonnb_NO
dc.subjectjazzmusikerenb_NO
dc.subjecttaus kunnskapnb_NO
dc.subjectintuisjonnb_NO
dc.subjecttacit knowledgeen
dc.subjectaural skillsen
dc.subjectjazz musiciansen
dc.subjectimprovisationen
dc.title"Jeg bare spiller". En studie av jazzmusikeres bruk av gehør i improvisasjonnb_NO
dc.title.alternative"I just play"nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112nb_NO
dc.source.pagenumber[4], 109 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel