Vurdering av jazzsang i høyere utdanning. En kvalitativ studie av sensorers vurdering av jazzsangeksamener ved Norges Musikkhøgskole
Abstract
Sammendrag -
Denne oppgaven handler om hvordan vurdering av jazzsangeksamener ved Norges musikkhøgskole foregår. Tre sensorer har latt seg intervjue, og delt sine tanker om hvordan de vurderer eksamenskonsertene, herunder hvilke kriterier de legger til grunn for vurderingene og hvilket syn de har på kunstnerisk kvalitet.
For å svare på problemstillingen min, «Hvordan foregår vurdering av jazzsangeksamener ved Norges musikkhøgskole?», redegjør jeg i denne oppgaven for ulike forståelser av vurderingsbegrepet, samt ulike didaktiske posisjoner og tilganger til vurdering. Med utgangspunkt i kunnskapsteori og perspektiver på musikk som fenomen, søker jeg også en dypere forståelse av hva som vurderes. Bak vurderingene ligger det et grunnleggende syn på
kunstnerisk kvalitet. Derfor redegjør jeg også for noen filosofiske og sosiologiske perspektiv på hvordan vi gjør våre verdidommer.
Jeg har benyttet meg av det kvalitative forskningsintervju som metode for innsamling av data og empiri. Med utgangspunkt i en hermeneutisk tilnærming, søker jeg å forstå og tolke meningen i intervjutekstene mine.
Funnene i oppgaven viser at sensorenes vurderinger kan beskrives som holistiske og kvalitative vurderinger. Det kommer også fram at sensorene har en åpen forståelse av jazzsangbegrepet, og jeg viser til at denne forståelsen får støtte i studieplanen. I resultatene ser vi også en bred enighet om at en eksamenskonsert ikke lar seg vurdere presist nok til at man kan gi graderte karakterer. Tilbakemeldingene og samtalen i etterkant blir derimot sett på som svært viktig, og sensorene ønsker at de skal kunne hjelpe studentene videre med sitt kunstneriske arbeid.
Avslutningsvis i denne oppgaven drøfter jeg, med utgangspunkt i disse funnene, vurderingens funksjon og relevans.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk