Kvinne - flerkulturell - låtskriver - musikant. Erfaringer gjort av tre unge kvinner med innvandringsbakgrunn i forbindelse med et forebyggende musikktilbud for ungdom. En kvalitativ undersøkelse gjennomført i Oslo
Abstract
Sammendrag. -
Denne masteroppgaven fokuserer på musikk og forebyggende ungdomsarbeid. Ved å gjennomføre en casestudie med tre kvinnelige informanter i alderen 16 til 17 år, undersøker forskeren deltakernes erfaringer med et forebyggende musikktilbud. Musikktilbudet har foregått i Oslo på et musikkaktivitetshus i samarbeid med en musikkterapistudent. Informantene har deltatt på låtskrivingskurs, konserter og hatt musikkundervisning. I tillegg til de musikalske aktivitetene har informantene vært en del av et kreativt og sosialt miljø på musikkaktivitetshuset sammen med andre ungdommer. Datamaterialet for casestudien består av intervjuer av hvert individ, sangtekster skrevet av informantene og feltnotater fra deltagende observasjon. Resultatene indikerer at informantens deltagelse har påvirket deres sosiale nettverk, relasjoner, identitetsarbeid, kulturelle kompetanse, emosjonelle velvære, samt stimulert deres refleksive evner. I påfølgende teoretisk diskusjon drøftes det hvorvidt musikalsk deltagelse for ungdom kan føre til helsemessige fordeler. Temaer for diskusjonen er sosial kapital, flerkulturelle hensyn, musikk som selvhjelpsverktøy og musikkens mulige roller i forebyggende ungdomsarbeid.
Emneord: Musikkterapi, musikk og helse, folkehelse, flerkulturell, helsefremmende arbeid, ungdom, forebyggende, musikktilbud. Abstract. -
This master thesis focuses on music and preventive youth work. Through conducting a case study with three female informants (age 16-17), the researcher examines the participants experiences of a preventive music program. The program has taken place in Oslo at a music activity center, facilitated by a music therapy student. The informants have participated in song writing, music performance and music classes. In addition to the musical activities, the informants have been exposed to the creative and social environment at the music activity center along with other adolescents. The materials for the case study consist of interviews of each individual, song lyrics written by the informants and field notes from participant observation. The results indicate that the informants’ participation has had an impact on their social network, relationships, identity work, intercultural competence, emotional well-being as well as stimulating their reflexive abilities. Furthermore, the results led to a theoretical discussion of whether or not musical participation for adolescents can lead to health benefits. Key themes for the discussion were social capital, multicultural considerations, music as a self-help tool and music’s possible role in preventive youth work.
Keywords: Music therapy, music and health, public health, multicultural, health promotion, adolescence, youth, preventive, program.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi