dc.contributor.author | Varkøy, Thomas Szabo | |
dc.date.accessioned | 2019-10-17T08:56:10Z | |
dc.date.available | 2019-10-17T08:56:10Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2622720 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk | nb_NO |
dc.description.abstract | Sammendrag. -
Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er: «Hvordan kan et musikalsk online forum fungere som et sosialt praksisfellesskap i lys av sosialt orientert læringsteori?».
For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ case-studie av diskusjonsforumet på nettstedet www.jazzguitar.be. Med bakgrunn i det teknologiske landskapet vi i dag befinner oss i, har jeg sett hvordan dette musikalske online forumet fungerer som et praksisfelleskap. Det teoretiske rammeverket jeg har benyttet meg av i denne oppgaven har blant annet bestått av Lev Vygotskys sosiokulturelle syn på læring, Jean Lave og Etienne Wengers teorier om situert læring og praksisfellesskaper, samt ulike tradisjoner innen mesterlære.
Gjennom denne casestudien fant jeg ut at dette online forumet er utpreget sosialt, og det er fullt av sosiale relasjoner og roller. Språket spiller en viktig rolle, og det finnes ulike former for ikke- eller uformelle mester-lærling-prosesser. Jeg fant også ut at forumet mangler visse sider ved tradisjonell utøvende virksomhet og undervisning. Hovedsakelig dreier dette seg om at ingen faktisk spiller sammen, verken i konsert- eller undervisningssammenheng. | nb_NO |
dc.description.abstract | Abstract. -
The research question to be addressed in this master's thesis is: "How can a musical online forum act as a community of practice in light of socially oriented learning theory?"
To answer this question, I conducted a qualitative case study of the discussion forum on the website www.jazzguitar.be. With background in the technological landscape we are currently in, I have seen how this musical online forum works as a community of practice.
The theoretical frameworks I have used in this thesis are Lev Vygotsky's sociocultural theory, Jean Lave and Etienne Wenger's theories of situated learning and communities of practice, as well as other traditions in the field of apprenticeship studies.
Through the case study, I found that this online forum is very popular, and is full of social relationships and roles. Language plays an important role and there are various forms of non-formal and informal apprenticeship processes. I also found the forum lacking certain aspects of traditional performance practices and teaching, mainly that no one actually plays together, not in concert or in teaching contexts. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019 | |
dc.subject | jazz | nb_NO |
dc.subject | online forum | nb_NO |
dc.subject | diskusjonsforum | nb_NO |
dc.subject | praksisfellesskap | nb_NO |
dc.subject | community of practice | nb_NO |
dc.subject | e-læring | nb_NO |
dc.subject | e-learning | nb_NO |
dc.title | Jazzgitar på nett: e-læring som sosial praksis. En kvalitativ casestudie av et musikalsk online forum | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 102 s. | nb_NO |