Show simple item record

dc.contributor.authorStuksrud, Yngvild Wattum
dc.date.accessioned2019-11-29T12:19:28Z
dc.date.available2019-11-29T12:19:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2631076
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Kirkemusikknb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler hvordan barnekorarbeidet i Den norske kirke kan være et bidrag i kulturell dannelse og også et bidrag i kirkens satsning på trosopplæring. Det mangler studier som ser på dannelses- og trosopplæringsarbeidet som skjer i barnekorarbeidet i Den norske kirke og studien er derfor et ønske om å fylle noe av dette tomrommet. Den lutherske kirke har i flere hundre år hatt som ideal å være en syngende og deltakende kirke. I generasjoner har kirke og skole sammen tatt ansvar for nødvendig sangopplæring. Imidlertid er sangens posisjon i skolen gjennom de siste tiårene blitt betydelig svekket, og Den norske kirke må derfor selv ta mye av ansvaret for opplæringen. Arbeidet i studiet er av hermeneutisk karakter. En kombinasjon av kvalitative forskningsintervju, egne refleksjoner og studier av relevante planer og styringsdokumenter utgjør den metodiske tilnærmingen. Oppgavens hovedinformanter er Beate Strømme Fevang, Kristin Vold og Kristine Aksøy, som alle er sentrale aktører innen feltet.nb_NO
dc.description.abstractAbstract. - This master’s thesis is about how work with children’s choirs in the Norwegian church can contribute to both cultural and religious education. There is currently no research which focuses on the educational value this work provides and this thesis aims to fill that void. The Lutheran church has for centuries had congregational singing and participation at its core. For generations the Norwegian Church and the schools have worked together in the learning of hymns. During the last decade this collaboration has been weakened and the responsibility has been almost solely left to the church. The research is of hermeneutical character. Methods of qualitative interviews, personal reflections and studies of relevant public documents. The informers are Beate Strømme Fevang, Kristin Vold and Kristine Aksøy. They are all key players in this field with a wealth of experience.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Kirkemusikk;2019
dc.subjectbarnekornb_NO
dc.subjectDen norske kirkenb_NO
dc.subjecttrosopplæringnb_NO
dc.titleOpplæring i barnekor med kirken som læringsarena. Trosopplæring i et dannelsesperspektivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber96 s.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Masteroppgaver [248]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Show simple item record