Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSalvesen, Guro Utne
dc.date.accessioned2020-01-20T12:15:05Z
dc.date.available2020-01-20T12:15:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2637008
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemnenb_NO
dc.description.abstractSammendrag. - Dette masterarbeidet undersøker temaet tonalitet i norsk folkemusikk, og samtidsmusikk inspirert av den. Gjennom utforsking av egen prosess og tre kvalitative intervjuer undersøkes problemstillingen: På hvilke måter kan jeg som utøver, som ikke har bakgrunn i folkemusikktradisjon, tilegne meg kunnskap om tonalitet i norsk folkemusikk, og hvordan kan jeg bruke denne kunnskapen i utøving både av norsk folkemusikk og ny musikk inspirert av denne tonaliteten? Formålet med masterarbeidet er å undersøke hva nyere forskning og tre folkesangere sier om temaet og knytte dette til egen prosess i tilvenningen til en ny type tonalitet. Prosjektets hovedinformanter er: Berit Opheim, Unni Løvlid og Åshild Vetrhus som alle er aktive folkesangere. Arbeidet er av hermeneutisk tilnærming og teoretiske perspektiver er blant annet hentet fra Hans-Georg Gadamer, Michael Polanyi og Paul Ricoeur. Basert på analyser av intervjuene og refleksjoner over egen prosess er hoveddelen av oppgaven delt inn i kapitlene: Språkbyggeren, Håndverkeren og Kunstneren, som alle inneholder presentasjon av resultater og diskusjon. Kapitlene presenterer fra ulike vinklinger hvordan tonalitet i norsk folkemusikk er bevegelig og svevende, og ikke nødvendigvis regelbundet. Det er ved å lytte til og «være i» musikken at tonalitetsforståelsen kan internaliseres.nb_NO
dc.description.abstractAbstract. - This thesis examines the topic tonality in Norwegian Folk Music, and contemporary music inspired by this tonality. Through reflection on my own process and three qualitative interviews the following issue is surveyed: In what ways can I, as a musical performer, with no roots in traditional folk music, acquire knowledge about tonality in Norwegian Folk Music, and how can I use this knowledge in performing both Norwegian Folk Music and new music inspired by this tonality? The purpose of this thesis is to examine what recent research and three folksingers say about the topic, and connect this to my own process in getting to know a new type of tonality. The project’s main informants are: Berit Opheim, Unni Løvlid an Åshild Vetrhus, all active folksingers. My work has a hermeneutic approach, and the main theoretical perspectives are from Hans-Georg Gadamer, Michael Polanyi and Paul Ricoeur. Based on the analysis of the interviews and reflection on my own process, the main part of the thesis is divided into these chapters: The Builder of Musical Language, The Craftsman and The Artist; all of which contain both presentation of results and discussion. The chapters present, from different views, how tonality in Norwegian Folk Music is something soaring and movable, and not necessarily based on rules. By listening to, and «being within» the music, the understanding of tonality is embodied.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2019
dc.subjectnorsk folkemusikknb_NO
dc.subjecttonalitetnb_NO
dc.subjectsamtidsmusikknb_NO
dc.subjectfolkesangerenb_NO
dc.titleHvor er tonen? Om å lære å synge toner utenfor et temperert system. Om tonalitet i norsk folkemusikk og ny musikk inspirert av dennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112nb_NO
dc.source.pagenumber85 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel