Musikkterapi på innsiden. En kvalitativ studie om musikkterapi i et norsk høysikkerhetsfengsel
Abstract
Sammendrag - Denne studien undersøker hvilke opplevelser fem innsatte ved Ila fengsel- og forvaringsanstalt har hatt i et musikkterapitilbud. I tillegg drøftes det hvilken betydning musikkterapien og musikkterapeuten kan ha for innsatte som soner en straff i fengsel. Utgangspunktet for forskningen er et egenpraksisprosjekt som ble gjennomført i Ila fengsel i 2019. Etter at praksisen ble avsluttet ble det gjennomført semistrukturerte forskningsintervjuer med de innsatte, som utgjør datamaterialet i denne studien. Sentral tematikk som dukket opp i analysen av de innsattes opplevelser med musikkterapi var: tillit og trygghet, aksept og anerkjennelse, mestring, og opplevelsen av en annerledes hverdag. Musikkterapien og musikkterapeuten kan forståes å ha betydning for de innsatte gjennom å åpne opp for endringsprosesser på veien tilbake til samfunnet, gi håp for fremtiden og en mer gledesfylt fengselshverdag. Musikkterapeutens fleksibilitet kan tilby de innsatte mulighet for medbestemmelse i egen terapi og hverdag. Musikkterapien kan også forståes å gi de innsatte mulighet til å se nye sider av seg selv og gjennom dette skape en ny identitet og nytt selvbilde.
Nøkkelord: Musikkterapi, Sangskriving, Låtskriving, Terapeutisk sangskriving, Musikk og identitet, Mestring, Anerkjennelse, Aksept, Åpenhet, Samfunnsmusikkterapi, Ressursorientering, Kriminalomsorgen, Fengsel, Innsatte, Musikkterapi i fengsel Abstract - This thesis examines the experiences of five prisoners at Ila Detention and Security Prison of undergoing clinical music therapy, and more broadly what impact music therapy, and the music therapist, may have on clients who are imprisoned. The examination is based on observations made through a clinical training project in Ila Detention and Security Prison in 2019. Following the project, semi-structured interviews were conducted with the participants, which provides the data material for this thesis. Central themes that have showed up during the analysis of the participants experience with the music therapy are trust and confidence, acceptance and recognition, a sense of accomplishment, and the sense of a different daily life. The thesis argues that music therapy and the music therapist may have an impact on persons serving a prison sentence by facilitating changes within each individual in relation to their rehabilitation back into society, strengthening their hopes for the future, and by creating a more satisfactory daily life within the prison. The thesis also argues that the music therapist, by displaying a flexible approach may increase the clients’ codetermination both in and outside therapy sessions. Finally, the music therapy may provide the clients with a new perspective on themselves, allowing them to create a new identity or self-image.
Key words: Music therapy, Songwriting, Therapeutic Songwriting, Music and Identity, Mastery, Recognition, acceptance, Opens, Community Music Therapy, Resource oriented, Inmates, Prison, Music Therapy in Prisons
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi