Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTomić, Miljana
dc.date.accessioned2020-11-12T12:05:48Z
dc.date.available2020-11-12T12:05:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687585
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori - A thesis submitted to Music Theory Department at Norwegian Academy of Music in partial fulfilment of the requirements of the degree of Master’s in Applied Music Theoryen_US
dc.description.abstractAbstract - The thesis examines the issue of formal design in one of the most significant piano works by Maurice Ravel, Gaspard de la Nuit. Primarily, the study shows how harmony, timbre and formal design of the piece are interrelated. Formal analysis of Ravel’s works requires a specific approach since the role of harmony in Impressionism is more coloristic than kinetic. Additionally, timbre becomes an important structural marker which helps explaining the form. Methodically, the thesis is based on different types of analysis with the aim of exploring how harmony and timbre are co-constructive elements in the constitution of form. Ultimately, the thesis argues the necessity for an eclectic approach in explaining the structure of the piece. The analytical results should contribute to better understanding of the impressionistic music and stimulate further research among both researchers and performers. Keywords: Maurice Ravel, Gaspard de la Nuit, piano music, impressionistic harmony, coloristic property of harmony, timbre, sonority, color, formal analysis, form-constituting.en_US
dc.description.abstractSammendrag - Oppgavens tittel: «Harmonikk og klang sine roller i forhold til form av Maurice Ravels syklus Gaspard de la Nuit» - Masterarbeidet undersøker problemstillingen til formstruktur i et av de mest betydningsfulle klaververkene av Maurice Ravel, Gaspard de la Nuit. Studien viser først og fremst hvordan stykkets harmonikk, klang og formstruktur henger sammen. Formanalyse av Ravel sine verk krever en spesiell tilnærming siden rolle av harmonikk i impresjonismen er mer koloristisk enn kinetisk. I tillegg til det oppstår klang som en viktig strukturmarkør som er med på å forklare formen. Oppgaven er basert på forskjellige analysemetoder med målet om å utforske hvordan harmonikk og klang er samkonstruktive elementer i formdannelse. Til slutt viser oppgaven nødvendigheten av en eklektisk tilnærming for å forklare stykkets struktur. Analytiske resultater skal bidra til bedre forståelse av impresjonistisk musikk og stimulere til videre forskning blant både forskere og utøvere.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2020
dc.subjectGaspard de la Nuiten_US
dc.subjectMaurice Ravelen_US
dc.subjectpiano musicen_US
dc.subjectimpressionistic harmonyen_US
dc.subjectcoloristic property of harmonyen_US
dc.subjecttimbreen_US
dc.subjectsonorityen_US
dc.subjectcoloren_US
dc.subjectformal analysisen_US
dc.subjectform-constitutingen_US
dc.titleThe role of harmony and timbre in Maurice Ravel’s cycle Gaspard de la Nuit in relation to formen_US
dc.title.alternativeHarmonikk og klang sine roller i forhold til form av Maurice Ravels syklus Gaspard de la Nuiten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112en_US
dc.source.pagenumberxvi, 146 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel