Musikkformidling i Libanon. Hva betyr konsertene i Libanonprosjektet for de lokale aktørene, og hvilke erfaringer knytter det seg til elevdeltakelsen i konsertene?
Chapter
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/274425Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler og bokkapitler [390]
Originalversjon
I: Løft blikket – gjør en forskjell. Erfaringer og ringvirkninger fra et musikkprosjekt i Libanon, s. 149-167Sammendrag
Sentralt i Libanonprosjektet ved Norges musikkhøgskole (NMH) står musikkundervisning og konsertvirksomhet for og med barn og ungdommer i den palestinske flyktningleiren Rashedieh utenfor Tyr i Sør- Libanon, og skolekonsertsamarbeid med flere libanesiske skoler. Skolekonsertene har utviklet seg til samarbeidsprosjekter mellom studentene og skolene som besøkes – først og fremst gjennom økende grad av elevdeltakelse, der elevene har forberedt egne innslag som har blitt fremført sammen med studentenes program. I denne artikkelen vil jeg se nærmere på musikkformidlingsaktivitetene i prosjektet og hvordan disse har utviklet seg. Med utgangspunkt i musikkpedagogiske perspektiver drøftes følgende spørsmål: Hva betyr konsertene i Libanonprosjektet for de lokale aktørene, og hvilke erfaringer knytter det seg til elevdeltakelsen i skolekonsertene? I det følgende vil jeg presentere konsertvirksomheten i Libanonprosjektet med fokus på noen utfordringer knyttet til formidling av musikk til barn og ungdom i en fremmed kultur, og på hvordan elevdeltakelsen i konsertene har vokst fram. Deretter presenteres resultatene fra 7 intervjuer foretatt sommeren 2013 med lærere og ledere i de skolene og organisasjonene som NMH samarbeider med i Libanon. Resultatene fra intervjuene drøftes deretter med utgangspunkt i artikkelens problemstilling.