dc.contributor.author | Kalsnes, Signe | |
dc.date.accessioned | 2015-01-21T09:10:06Z | |
dc.date.available | 2015-01-21T09:10:06Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | I: Løft blikket – gjør en forskjell. Erfaringer og ringvirkninger fra et musikkprosjekt i Libanon, s. 149-167 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-7853-085-6 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/274425 | |
dc.description.abstract | Sentralt i Libanonprosjektet ved Norges musikkhøgskole (NMH) står musikkundervisning og konsertvirksomhet for og med barn og ungdommer i den palestinske flyktningleiren Rashedieh utenfor Tyr i Sør- Libanon, og skolekonsertsamarbeid med flere libanesiske skoler. Skolekonsertene har utviklet seg til samarbeidsprosjekter mellom studentene og skolene som besøkes – først og fremst gjennom økende grad av elevdeltakelse, der elevene har forberedt egne innslag som har blitt fremført sammen med studentenes program. I denne artikkelen vil jeg se nærmere på musikkformidlingsaktivitetene i prosjektet og hvordan disse har utviklet seg. Med utgangspunkt i musikkpedagogiske perspektiver drøftes følgende spørsmål: Hva betyr konsertene i Libanonprosjektet for de lokale aktørene, og hvilke erfaringer knytter det seg til elevdeltakelsen i skolekonsertene? I det følgende vil jeg presentere konsertvirksomheten i Libanonprosjektet med fokus på noen utfordringer knyttet til formidling av musikk til barn og ungdom i en fremmed kultur, og på hvordan elevdeltakelsen i konsertene har vokst fram. Deretter presenteres resultatene fra 7 intervjuer foretatt sommeren 2013 med lærere og ledere i de skolene og organisasjonene som NMH samarbeider med i Libanon. Resultatene fra intervjuene drøftes deretter med utgangspunkt i artikkelens problemstilling. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NMH-publikasjoner;2013:9 | |
dc.subject | Libanonprosjektet | nb_NO |
dc.subject | konsertvirksomhet | nb_NO |
dc.subject | musikkformidling | nb_NO |
dc.title | Musikkformidling i Libanon. Hva betyr konsertene i Libanonprosjektet for de lokale aktørene, og hvilke erfaringer knytter det seg til elevdeltakelsen i konsertene? | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.source.pagenumber | S. 149-167 | nb_NO |