KAMP- i Libanon. Prosjektpraksis i Kandidatstudiet for musikkpedagogikk (KAMP) ved NMH
Original version
I: Løft blikket – gjør en forskjell. Erfaringer og ringvirkninger fra et musikkprosjekt i Libanon, s. 67-90Abstract
Siden 2005 har studenter fra Kandidatstudiet i musikkpedagogikk (KAMP) ved Norges musikkhøgskole deltatt i et praksisprosjekt i Libanon. Praksisen i Libanon består av tre hoveddeler: musikkundervisning med barn og unge i den palestinske flyktningleiren Rashedieh, konserter i Rashedieh og i libanesiske skoler, og kulturmøter. Vi mente NMH kunne bidra med kompetanse og ressurser som ble etterspurt i prosjektet, og dermed se prosjektet både som arena for undervisningspraksis, kulturutveksling og som bistand. Et møte med barn og unge som lever som flyktninger og under vanskelige livsvilkår, gjør inntrykk og vekker engasjement. Det gir også en fornyet dimensjon å se at musikkaktiviteter kan bidra til økt livskvalitet for barn og unge. Videre bekreftet erfaringer fra studieturene vår idé om at denne praksisen kunne være godt egnet for FoU-virksomhet både på masternivå og på seniorforskernivå. I dette kapitlet gjør vi rede for hvilken plass prosjektpraksisen i Libanon har fått i Kandidastudiet i musikkpedagogikk, hvordan forberedelsene til praksisen foregår, og hva innholdet i praksisen er, inkludert en presentasjon av ideen bak «Flerbruksarrangementer». Avslutningsvis vil vi presentere noen resultater fra et FoU-arbeid som har fokusert på studentenes læringserfaringer fra praksisen. Vi vil konsentrere oss om undervisningen i senteret til BAS i Rashedieh som kan ses som et delprosjekt i prosjektpraksisen.