Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStorsve, Vegar R.
dc.contributor.authorJohansen, Geir
dc.date.accessioned2015-01-21T10:33:58Z
dc.date.available2015-01-21T10:33:58Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationI: Løft blikket – gjør en forskjell. Erfaringer og ringvirkninger fra et musikkprosjekt i Libanon, s. 189-208nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-7853-085-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/274457
dc.description.abstractMasterstudiene på Norges musikkhøgskole favner bredt og har mange nedslagsfelt. Masterarbeid om musikkformidling har vært utført både innenfor musikkpedagogikk (Sætre, 1994) og studieretningen for utøving med teoretisk fordypning i det utøvende masterstudiet, tidligere kalt utøving med fordypningsemne (se f.eks. Monsen, 1997). Her ble den første avhandlingen levert i 1993. I musikkterapi ble den første avhandlingen levert i 2003 og blant de ca 70 avhandlingene som har vært innlevert i perioden 2008–2013 har flere naturlig plassert seg innenfor fagområdet til NMHs Senter for musikk og helse som ble opprettet i 2008. På tross av denne store faglige og tematiske bredden har svært få masteroppgaver tatt opp den typen satsinger som Libanonprosjektet utgjør. Parallelt med den økende mengden av masterstudier og -studenter har spørsmål om utdanningskvalitet i høyere utdanning kommet på dagsordenen i større og større grad. Det har skjedd både med Kvalitetsreformen i høyere utdanning (Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, 2001), Bolognaprosessen (Danish Bolognaseminar, 2003) og med den internasjonale forskningsinteressen mot utdanningskvalitet (Steensaker og Maasen, 2005). Utfordringen med å opprettholde og styrke utdanningskvalitet i masterstudiene har mange sider. Blant dem er spørsmålet om relevans, både i studiet som sådan, i innslaget av forskning i masterarbeidene og i disse arbeidenes tematikk for øvrig. I slike sammenhenger kan aktiviteten i Libanonprosjektet være et fruktbart utgangspunkt på flere måter. Innholdet i Libanonprosjektet er beskrevet i kapittel 1 i denne antologien. Her vil vi ta for oss den delen av prosjektet som omhandler musikk. Vi vil trekke fram noen sider ved det vi mener kan være særlig interessante i en diskusjon om masterarbeid og potensialet for kunnskapsutvikling. Slik vi ser det faller musikkprosjektet i fire hovedkategorier. Den første rommer arbeidet med palestinske flyktninger i leiren i Rashedieh, en leir som i det siste også har tatt imot palestinere med tidligere tilflukt i Syria. Den andre kategorien rommer musikkarbeid på skoler i det libanesiske samfunnet. Det gjelder både på grunnskole og videregående nivå og inkluderer i tillegg elevenes forhold til musikk utenfor skolen. I den tredje kategorien kommer bachelorstudentene på NMH sin prosjektpraksis i Libanon, slik den beskrives i kapittel 4. Den fjerde kategorien rommer samarbeidsprosjekt mellom Libanon og Norge. Til denne hører samarbeidet med Algarheim skole og Jessheim videregående skole. Sammenlagt åpner disse sidene ved prosjektet for flere typer masterarbeid som det lenge har vært behov for.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNMH-publikasjoner;2013:9
dc.subjectLibanonprosjektetnb_NO
dc.subjectmasterarbeidnb_NO
dc.subjectkunnskapsutviklingnb_NO
dc.subjectmusikkpedagogiske problemstillingernb_NO
dc.titleLibanonprosjektet som mastertema i musikkpedagogikknb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel