Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMæland, Agneta Holmer
dc.date.accessioned2021-10-05T11:23:41Z
dc.date.available2021-10-05T11:23:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787694
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikken_US
dc.description.abstractSammendrag - Tema for denne masteroppgaven er kroppens betydning i fiolinundervisning for barn. Hovedproblemstillingen er: Hva betyr kroppen og kroppslighet for unge strykerelevers opplevelse av undervisningen? For å få svar på problemstillingen ble det gjennomført videoobservasjon av seks fiolinelever i alderen 4-9 år i gehørsorientert gruppe- og individuell undervisning. Studien er inspirert av Maurice Merleau-Pontys kroppsfenomenologi og hans oppfattelse av kroppen som sentral for vår forståelse av verden. I denne forståelsen skiller man ikke mellom kropp-sjel og kropp-tanke, man ser på erfaring og persepsjon som kroppslig. Studien bærer videre preg av teoretisk påvirkning fra blant annet småbarnspedagogikk og psykologi. Analysen tar utgangspunkt i hermeneutisk fenomenologi og søker å forstå fiolinelevers kroppslighet ved (fenomenologisk) beskrivelse og fortolkning. Resultatene viser at elevenes kroppslighet er fundamental for deres forståelse og opplevelse av undervisningen. Deres medfødte trang til bevegelse tydeliggjør at de ikke skiller mellom kropp og bevissthet. Dette påvirker håndteringen av instrumentet og hvordan undervisningen gestalter seg. Elevene tydeliggjør at kroppen fungerer som en enhet og at de først og fremst lærer ved kroppslig forståelse, som igjen danner grunnlag for teoretisk forståelse. Elevene viser en naturlig evne til å skape kroppslige relasjoner til både instrument, lærer, andre elever, og til musikken – noe som bidrar til intersubjektivitet i undervisningen. Elevenes kroppslighet og behov for bevegelse utgjør en ressurs som kan bidra til en dyp helhetlig forståelse av strykerundervisning – for både elev og lærer.en_US
dc.description.abstractAbstract - The topic of this master thesis is body and embodiment in string teaching for children. The main research question is: What significance does body and embodiment have for young students’ experience of learning to play a string instrument? This question was answered through video-observation of six children aged 4-9 years, learning to play the violin by ear, both in group and in individual lessons. The Philosophy of Perception by Maurice Merleau-Ponty was the inspiration for this study. He describes the body as the primary mode of knowing and perceiving the world. In this understanding one does not distinguish between mind-body and mind-consciousness, one views experience and perception as bodily. The study is further characterized by theoretical influence from, among other things, early childhood education and psychology. The analysis of the young violin students is based on hermeneutic-phenomenological methodology and seeks to understand their embodiment by (phenomenological) description and interpretation. The results show that body and embodiment are fundamental to the violin students understanding and experience of the learning situation. Their innate urge for movement clarifies that they do not distinguish between body and mind. This affects how they handle the instrument, how they experience the teaching, and how the learning situation develops. Students express that they experience the body as a unit, and that they learn primarily by bodily understanding, which then also forms the basis for conceptual understanding. The student’s natural ability to establish bodily relationships with the instrument, the teacher, other students and with music, contribute to the intersubjectivity in the learning situation. Embodiment and need for movement constitute a resource that can contribute to a deep, holistic understanding of string teaching for both student and teacher.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2021
dc.subjectvideoobservasjonen_US
dc.subjectkroppsfenomelologien_US
dc.subjectfiolineleveren_US
dc.subjectkroppsligheten_US
dc.subjectstrykeundervisningen_US
dc.subjectintersubjektiviteten_US
dc.titleKroppens betydning i strykerundervisning. En fenomenologisk inspirert studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.source.pagenumbervii, 118 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel