Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHole, Kine Merete
dc.date.accessioned2021-10-12T07:28:16Z
dc.date.available2021-10-12T07:28:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2789128
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapien_US
dc.description.abstractSammendrag - Denne masteroppgaven tar for seg temaet musikkterapi med barn som har medfødt døvblindhet hvor Auditory Processing Disorder (APD) er en del av det kombinerte sansetapet. Jeg stiller følgende problemstilling: På hvilke måter kan man som musikkterapeut fremme musikalsk deltagelse i samhandling med en elev som har medfødt døvblindhet, hvor APD (Auditory Processing Disorder) er en del av det kombinerte sansetapet? Målet med denne oppgaven er å få en forståelse for og sette ord på viktige momenter som kan bidra til å gjøre musikalsk deltagelse tilgjengelig for barn med medfødt døvblindhet og APD. Medfødt døvblindhet er når man har kombinert nedsatt hørsels- og synssans i så alvorlig grad at sansene ikke kan kompensere for hverandre. Dette medfører blant annet utfordringer med kommunikasjon og det sosiale liv. Diagnosen APD, eller auditive prosesseringsvansker, er en hørselsnedsettelse som går på hjernens evne til å prosessere lydsignaler som øret fanger opp. Det vil si at det ikke nødvendigvis er noe i veien med hørselsorganet, men at hjernen ikke klarer å omforme signalene til informasjon. Begrepet musikalsk deltagelse er sentralt i min problemstilling. I denne oppgaven ser jeg på musikalsk deltagelse som det å gjøre en handling i samhandlingen og hvordan partene tilgjengeliggjør seg selv i den musikalske interaksjonen. Metoden jeg har brukt er kvalitativ casestudie. Jeg har gjort videoobservasjon av fire musikkterapitimer med eleven og vedkommendes musikkterapeut. Analysedesignet har vært inspirert av mikroanalyse og interaksjonsanalyse. Litteraturen som har vært sentral i dette arbeidet er det som tar for seg kommunikasjon og døvblindfødte, samt Gro Hallan Tønsberg og Tonhild Strand Hauge sin litteratur om musikkterapi med døvblindfødte. I tillegg til dette har litteratur om musikk, hjernen og kroppen gitt viktige perspektiver. Funnene fra videoobservasjonene drøftet i lys av de teoretiske perspektivene i oppgavens drøftingsdel. Sentrale begreper i denne oppgaven er: musikkterapi, musikk, musikalsk deltagelse, medfødt døvblindhet, auditive prosesseringsvansker (APD), intersubjektivitet, sanse- og kryssmodalitet og samhandling.en_US
dc.description.abstractAbstract - This Master Thesis is about the theme music therapy with children who has congenital deafblindness with Auditory Processing Disorder (APD) is a part of the combined sensory loss. The issue of this thesis is: In what ways can a music therapist promote musical participation with a schoolchild who has congenital deafblindness with Auditory Processing Disorder (APD) as a part of the combined sensory loss. The goal with this assignment is to get an understanding of and put to words important aspects that can make musical participation more available for children with congenital deafblindness and APD. Congenital deafblindness is when a combined sensory loss is so severe that the senses can´t compensate for each other. This leads to challenges in areas as communication and the social life. Auditory Processing Disorder is a hearing impairment which indicates that the brain´s ability to process sound is reduced. That is to say, the impairment is not necessary in the hearing organs, but in the brain´s ability to make information from the signals. The concept of musical participation is part of the core in tis assignments issue. I look at musical participation as doing an action in the interaction. How do the participants make themselves available for each other in the musical interaction? The method I have used in this assignment is a qualitative case study. I have done four video observations of music therapy sessions with the schoolchild and his/her music therapist. The design of the analysis has been inspired by micro analysis an interaction analysis. The literature of importance in this assignment has been about communication and deafblindness, and Gro Hallan Tønsberg´s and Tonhild Strand Hauge´s work with music therapy with people who has congenital deafblindness. In addition, literature about music, the brain and the body has given important perspectives. The results from the video observation has been discussed with the theoretical perspectives in the assignment´s part of discussion. Central concepts of this assignment is: music therapy, music, musical participation, congenital deafblindness, Auditory Processing Disorder (APD), intersubjectivity, sensory and cross modalities and interaction.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021
dc.subjectmusikkterapien_US
dc.subjectmusikken_US
dc.subjectmusikalsk deltagelseen_US
dc.subjectmedfødt døvblindheten_US
dc.subjectauditive prosesseringsvansker (APD)en_US
dc.subjectintersubjektiviteten_US
dc.subjectsanse- og kryssmodalitet og samhandlingen_US
dc.subjectmusic therapyen_US
dc.subjectmusicen_US
dc.subjectmusical participationen_US
dc.subjectcongenital deafblindnessen_US
dc.subjectAuditory Processing Disorder (APD)en_US
dc.subjectintersubjectivityen_US
dc.subjectsensory and cross modalities and interactionen_US
dc.titleMusikkterapi, medfødt døvblindhet og APD. En kvalitativ casestudie av musikkterapien med en elev med medfødt døvblindhet og Auditory Processing Disorderen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113en_US
dc.source.pagenumber69 s. + Vedleggen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel