Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGunnersen, Kjersti
dc.date.accessioned2021-10-12T08:39:31Z
dc.date.available2021-10-12T08:39:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2789210
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapien_US
dc.description.abstractSammendrag - Temaet for dette masterarbeidet er musikalsk samspill mellom toddlere og personer med alvorlig demens. I teksten søkes det svar på følgende problemstilling: Hvordan beskrives aktiv deltakelse hos personer med alvorlig demens i musikalsk samspill med toddlere? Formålet er å få om mer kunnskap om hvordan musikkterapeuten i eldreomsorgen kan finne optimale verktøy å bruke i det terapeutiske arbeidet med demensrammede. Det nyskapende i denne teksten er at den gir et innblikk i intergenerasjonelt arbeid som omhandler barn i 1-2 års alder og personer med alvorlig demens. Studien har et kvalitativt forskningsdesign med bruk av metoden semi-strukturert intervju med tre ansatte ved sykehjem og én fra barnehagen. Det ble benyttet tematisk analyse, som førte frem til tre hovedtemaer med tilhørende undertemaer: Grunnlag for deltakelse (undertema: Deltakende omsorgspersoner, behov og forutsetninger og demensomsorg), aktiv deltakelse (undertema: Kroppslig deltakelse, emosjonell deltakelse og intergenerasjonell deltakelse) og musikkens rolle i aktiv deltakelse (undertema: Vitalitetsfremmende, trygghetsskapende og relasjonsbyggende). Utvalgt litteratur som er grunnlaget for masterprosjektet representerer teorier om demens og demensomsorg, deltakelse, utviklingspsykologi, musikkterapeutiske perspektiv og forskning på intergenerasjonelt arbeid. Avslutningsvis blir resultatene drøftet mot utvalgt teori og forskning. Emneord: musikkterapi, aktiv deltakelse, demens, toddlere, musikalsk samspill, kommunikativ musikalitet, intergenerasjonelt arbeiden_US
dc.description.abstractAbstract - The theme of this master's thesis is musical interaction between toddlers and people with severe dementia. The text seeks to answer the following problem: How is active participation in people with severe dementia in musical interaction with toddlers described? The purpose is to gain more knowledge about how the music therapist in elderly care can find optimal tools to use in the therapeutic work with people with dementia. The innovation in this text is that it provides an insight into intergenerational work that deals with children aged 1-2 years and people with severe dementia. The study has a qualitative research design using the method semi-structured interview with three employees at nursing homes and one from kindergarten. Thematic analysis was used, which led to three main themes with associated sub-themes: Basis for participation (sub-theme: Participating caregivers, needs and conditions and dementia care), active participation (sub-theme: Physical participation, emotional participation and intergenerational participation) and the role of music in active participation (sub-theme: Vitality-promoting, security-creating and relationship-building). Selected literature that is the basis for the master's project represents theories about dementia and dementia care, participation, developmental psychology, music therapeutic perspectives and research on intergenerational work. Finally, the results are discussed against selected theory and research. Keywords: music therapy, active participation, dementia, toddlers, musical interaction, communicative musicality, intergenerational worken_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021
dc.subjectmusikkterapien_US
dc.subjectaktiv deltakelseen_US
dc.subjectdemensen_US
dc.subjecttoddlereen_US
dc.subjectmusikalsk samspillen_US
dc.subjectkommunikativ musikaliteten_US
dc.subjectintergenerasjonelt arbeiden_US
dc.subjectmusic therapyen_US
dc.subjectactive participationen_US
dc.subjectdementiaen_US
dc.subjecttoddlersen_US
dc.subjectmusical interactionen_US
dc.subjectcommunicative musicalityen_US
dc.subjectintergenerational worken_US
dc.titleMusikalsk samspill mellom toddlere og personer med alvorlig demens. En intervjustudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113en_US
dc.source.pagenumber[7], 71 s. + Vedleggen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel