Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGolubovic, Jelena
dc.date.accessioned2015-07-08T11:37:19Z
dc.date.available2015-07-08T11:37:19Z
dc.date.issued2015-07-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/292885
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapinb_NO
dc.description.abstractEnglish abstract - - - - The aim of music therapy is to create a therapeutic change. One way of understanding that process is through the concept of a “rite of passage”. This thesis employs a detailed analysis of the extant literature that invokes three different theories connected to “rite of passage”: those of Jung, Turner and Dissanayake. By emphasizing complementary theoretical perspectives the thesis argues that a “rite of passage” is the potential model for understanding therapeutic change in music therapy. While the transformative nature of therapeutic change is uniformly accepted across the literature various perspectives as to the location and mechanism of change have emerged in the field. Parts of the literature stress the connection between inherent power of music, inborn musicality, musical qualities and the ambiguous nature of the transformation process. Others are concerned with the playful, performative, spiritual, relational and protomusical characteristics of a specific transitional field that is created in the interaction between client, therapist and client’s musical experience. The literature also considers music therapist in a healer role and the music therapy process as a healing process. The results of this study highlight the need for further research on the concept “rite of passage” in music therapy. - - - - - - - - . Sammendrag - - - - Denne masteroppgaven er en kvalitativ litteraturstudie som undersøker om konseptet overgangsritual kan være relevant for forståelsen av fenomenet terapeutisk endring i musikkterapien. Oppgaven utforsker relevante teoretiske perspektiver i et utvalg musikk- og musikkterapirelatert litteratur som omtaler tre ulike teorier knyttet til overgangsritual: Jungs, Turners og Dissanayakes. De teoretiske perspektivene som er identifisert og diskutert er komplementære og fremhever en spesifikk transformativ natur ved terapeutisk endring i musikkterapien. Noen av de teoretiske perspektivene argumenterer for musikkopplevelsens transformative verdi ved å legge vekt på musikkens iboende kraft, menneskets medfødte musikalitet og på musikalske kvaliteter og den tvetydige naturen til den transformative prosessen. Andre perspektiver dreier seg om den transformative verdien ved den musikkterapeutiske interaksjonen mellom klient, musikkterapeut og klientens musikkopplevelse. Disse perspektivene omtaler et spesifikt transformativt felt som skapes i den musikkterapeutiske interaksjonen og påpeker dette feltets lekne, performative, spirituelle, relasjonelle og protomusikalske kjennetegn. Musikkterapeutens rolle og musikkterapiprosess som helhet blir også diskutert i et healingperspektiv. Dette perspektivet fokuserer på musikkterapeuten som en healer og musikkterapiprosessen som en healing prosess. Resultatene av denne studien kan leses som et teoretisk argument for en videre utforsking av konseptet overgangsritual i musikkterapien.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015
dc.subjectkvalitativ litteraturstudienb_NO
dc.subjectteoretiske perspektivernb_NO
dc.subjectmusikkopplevelsens transformative verdinb_NO
dc.subjectmusikkterapeutisk interaksjonnb_NO
dc.subjectmusikkterapiprosessen som en healing prosessnb_NO
dc.titleOvergangsritual og musikkterapi. En litteraturstudie om teoretiske perspektiver på terapeutisk endringnb_NO
dc.title.alternativeRite of passage and music therapy. A literature study of the theoretical perspectives on therapeutic changenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music therapy: 113nb_NO
dc.source.pagenumber81 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel