Å møte seg selv i døra. En autoetnografisk studie av hvordan en musikkterapistudent har erfart å arbeide i fengsel - en kilde til forståelse om egen profesjonalitet
Abstract
Denne studien undersøker hvordan en musikkterapistudent erfarer å arbeide med en innsatt i fengsel. I oppgaven vil jeg bruke meg selv som eneste informant ved hjelp av autoetnografisk metode. Dette er en forskningstilnærming hvor forskeren bruker personlige erfaringer til å belyse disse som uttrykk for kultur og kunnskap. Datamaterialet for studien er loggføringer med vekt på refleksivitet fra praksisforløpet som et utgangspunkt for forståelsen av musikkterapi som profesjon. Bakgrunnen for studien er hentet fra en interesse omkring hvordan musikkterapeutens posisjon til å påvirke et musikkterapeutisk forløp. Oppgaven er inspirert av mastergradprogrammet i musikkterapi, hvor det rettes fokus mot refleksivitet hos musikkterapeuten. Resultatene fra denne studien viser erfaringer knyttet til musikkterapeutisk profesjonsforståelse, låtskriving, relasjonelt og musikalsksamarbeid og samspill.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi