Men hva skal vi bruke det til? Et aksjonsforskningsprosjekt basert på autoetnografi om å forbedre egen undervisningspraksis i brukspiano etter LK20.
Abstract
Sammendrag -
Denne oppgaven undersøker hvordan én enkelt lærer endrer sin undervisningspraksis i fagdisiplinen bruksinstrument tangentinstrument ved en musikklinje i norsk videregående skole. Det er og har vært læreplanfestet at elevene ved slike linjer skal spille et tangentinstrument som et av sine tre instrumenter i første klasse. I endringen fra læreplanen LK06 til LK20 skjedde det noen vesentlige endringer knyttet til denne fagdisiplinen, blant annet en navneendring fra biinstrument til bruksinstrument.
I denne masteroppgaven brukes metodene autoetnografi og aksjonsforskning til å kartlegge lærerens musikkpedagogiske grunnsyn og gjøre tilpasninger og forbedringer i en etablert yrkespraksis for at undervisning bedre skal passe med den nye læreplanen. Kartleggingen av dette verdisynet og praksisendringene som oppstår på bakgrunn av dette danner grunnlag for en diskusjon om læreplanens praktiske rolle i denne typen musikkundervisning. I tillegg diskuterer oppgaven hvordan en lærers verdigrunnlag preger hens undervisningspraksis. Oppgaven ser også på hvordan ønskede endringer i et slikt undervisningsfelt forholder seg til den rådende praksis og hvordan læreplanen kan brukes som en endringsresurs i en slik sammenheng. Masteroppgaven bruker Klafkis danningsteoretiske syn og begrepene praksisarkitektur og praksisøkologi for å belyse disse temaene. Abstract -
This master thesis seeks to explore how one single teacher changes his pedagogic practice on the subject applied piano in upper secondary music education. The curriculum states that all pupils studying music at this level must play a keyboard instrument as one of their three instruments during their first year. As the curriculum changed from LK06 to LK20, so did several key features concerning this subject, including a change in name from secondary instrument to applied instrument.
This master thesis uses the methods autoethnography and participatory action research to map out this teacher pedagogic foundation and make changes and improvements in teaching practices to better accommodate the new curriculum. The study of this teachers set of values, and the changes in practice that these values inspire, are the basis for a discussion about the curriculum’s actual role in this type of Norwegian music education. The thesis also discusses how a set of values informs a pedagogical practice, how these practices relate to the practice architectures around them and how the curriculum can be used as a transformative resource. The thesis uses Klafkis theories of bildung, the terms practice architectures and ecologies of practice to explore these subjects.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk