"Everyone is welcome" En casestudie av undervisningspraksisen i Field Band Foundation i Sør-Afrika
Abstract
Sammendrag -
Denne studien undersøker kjennetegn ved en undervisningspraksis i en korpsorganisasjon i Sør-Afrika, og hvilke erfaringer norske korpsdirigenter sitter igjen med etter jobbutveksling i praksisen. Studiens formål er å gi innsikt i en kompleks undervisningspraksis og utvikle kompetanse og forståelse som bidrag til utvikling av det korpsmetodiske feltet.
Undersøkelsen er utformet som en kvalitativ studie, med undervisningspraksisen i Field Band Foundation (FBF) som kasus. Empirigrunnlaget består av semistrukturerte intervjuer av fire sørafrikanske instruktører, tre norske dirigenter tilknyttet jobbutveksling i FBF og seks observasjoner av korpsøvelser i FBF. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden november 2022 – februar 2024, og inkluderer tre studieopphold i Sør-Afrika.
Resultatene peker på at undervisningspraksisen kan kjennetegnes gjennom tre forhold: Som et komplekst økosystem med et sterkt verdigrunnlag, et inkluderende praksisfellesskap gjennom et mangfold av deltakerbaner og et prosjekt med aspekter fra community music praksiser som betingelsesløs gjestfrihet og at «everyone is welcome». Den didaktiske praksistrekanten gir innblikk i sammenhenger mellom handlinger, begrunnelser og de verdiene som undervisningspraksisen bygger på. Samlet gir funnene en innsikt i kompleksiteten og dybden av undervisningspraksisen i FBF og bidrar til en økt forståelse for konteksten og drivkreftene bak både de sørafrikanske instruktørenes arbeid og ringvirkninger av en utveksling i praksisen. Abstract -
This study investigates the characteristics of a teaching practice within a band organization in South Africa, and the experiences of Norwegian band conductors following their participation in an exchange program within this practice. The study aims to provide insights into a complex teaching practice and to develop competence and understanding that contribute to the field of band practice.
The research is designed as a qualitative study, and the teaching practice in the Field Band Foundation (FBF) as the case. The data set consists of semi-structured interviews with four South African instructors, three Norwegian conductors associated with exchange programs in FBF and six observations of band rehearsals in FBF. Data collection took place from November 2022 to February 2024, including three field trips to South Africa.
The results indicate that the teaching practice can be characterized by three aspects: as a complex ecosystem with strong values, an inclusive community of practice through trajectories of participation and a project with elements from community music practices such as acts of hospitality and that "everyone is welcome." The didactic practice triangle provides insights into the connections between actions, reflections and the values underpinning the teaching practice. Overall, the findings offer an understanding of the complexity and depth of the teaching practice in FBF and contribute to a better understanding of the context and driving forces behind the work of the South African instructors and the ripple effects of an exchange within this practice.