«Det er ingen som har sett lyset alene» En kvalitativ studie om sangpedagogers kompetanseutvikling gjennom et læringsfellesskap.
Abstract
Abstract -
This master's thesis examines development in competence among voice teachers through a learning community. The learning community consists of colleague conversations and discussions based on vocal pedagogical approaches and challenges. The gatherings included master class teaching as a catalyst for discussion within the learning community. This way, five participants gained a unique insight into others' classrooms, with the pedagogue in the center.
This is a qualitative action research project with three gatherings. Two included master class teaching and colleague conversations. One was a digital discussion without teaching. The participants discussed different ways of structuring the gatherings, as a mean to develop the learning community. The participants were individually interviewed to ensure data on their personal development.
The competence development of the participants mainly resulted in increased awareness and reflection on their own teaching. The participants had to think critically and justify their choices in their teaching when faced with other perspectives. A larger network and new methods were also positive additions. The study concludes, through theoretical perspectives such as dialogism, sociocultural theory, and practice and competence theory, that a learning community can contribute to the development of increased reflection, awareness, critical justification, and multiple methodological approaches among voice teachers.
Keywords: Learning community, voice teacher, co-operative learning, competence, action research Sammendrag -
Denne masteroppgaven undersøker kompetanseutvikling hos sangpedagoger gjennom et læringsfellesskap. Læringsfellesskapet består av kollegasamtaler og diskusjoner med bakgrunn i sangpedagogiske tilnærminger og utfordringer. Samlingene inkluderte mesterklasseundervisning som en katalysator for diskusjonen i læringsfellesskapet. På denne måten fikk deltakerne et unikt innblikk i andres klasserom, med pedagogen i sentrum. Det er fem deltakere i studien, fordelt på tre sjangre.
Prosjektet er et kvalitativt aksjonsforskningsprosjekt med tre gjennomførte aksjoner. To samlinger inkluderte mesterklasseundervisning og kollegasamtale, mens ett var et digitalt diskusjonsforum uten undervisning. Etter tredje aksjon ble deltakerne individuelt intervjuet for å sikre empiri om personlige erfaringer og pedagogiske utvikling. Deltakerne diskuterte også ulike struktureringer av samlingene som et grunnlag for å utvikle og forbedre læringsfellesskapet.
Kompetanseutviklingen til de deltakende sangpedagogene dreide seg i hovedsak om økt bevissthet og refleksjon rundt egen undervisning. Deltakerne ble nødt til å tenke kritisk og begrunne egne valg i undervisningen sin i møte med andre synspunkter eller vektlegginger. Noen trakk også frem større nettverk og nye metoder som positive tilføyinger etter prosjektet.
Studien konkluderer, gjennom teoretiske perspektiver som dialogisme, sosiokulturell læringsteori og praksis- og kompetanseteori, at læringsfellesskap som arena kan bidra til utvikling av økt refleksjon, bevissthet, kritisk begrunnelse og flere metodiske tilnærminger blant sangpedagoger.
Stikkord: Læringsfellesskap, sangpedagog, samarbeidslæring, kompetanse og aksjonsforskning
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk.