Show simple item record

dc.contributor.authorBekkhus, Svein Tormod
dc.date.accessioned2024-11-25T12:43:48Z
dc.date.available2024-11-25T12:43:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3166402
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Kirkemusikk. - Inneholder vedleggen_US
dc.description.abstractDenne oppgavens hensikt er å behandle informasjonen som jeg har funnet innenfor feltet forskning av musikalske tradisjoner som har en forbindelse til Salmenes bok. Siden Salmenes bok er en samling tekster som mange har et forhold til, vil det kunne være mange slags syn på historien om tilblivelsen av boken, og muligens lite kjennskap til kunnskap om andre tradisjoner og deres bruk av skriftlig og musikalsk materiale i den forbindelse. Jeg har et sterkt ønske om å gjenskape melodiene tekstlig og sanglig til en del av salmene. Tidligere forskning har foreslått at salmene ble til før, underveis eller tiden fra det første templet ble bygget til det andre templet ble revet i år 70. Jeg ønsker å vise at det er en sammenheng mellom opprinnelsen til de bibelske salmer og dagens bruk av dem. Temani, det vil si jemenittisk-hebraisk uttale som mange innenfor de jødiske menigheter mener er meget godt bevart, og som skal ha eksistert som en meget sterk og isolert tradisjon siden det første templets tid mens kong Salomo levde, slik som de jødiske jemenittene forteller deres egen historie. Jeg har studert de jødiske jemenittene i dagens Israel, og deres måte å synge salmene på og fant deres nidkjære og stolte holdning til arven de har etter sine forfedre og som de ser på som en særdeles viktig oppgave i å bevare for fremtiden. Jeg har brukt kvalitativt intervju som en metode i forbindelse med innhenting av dybdemateriale om utføring av salmer i jødisk-jemenittisk tradisjon, hvor jeg har hatt samtale med tre nålevende tradisjonsbærere. Jeg har gjennomført feltarbeid for å studere de jødiske jemenittene i dagens Israel, hvor jeg har studert deres måte å synge salmene på, for å se om det er en sammenheng mellom Haïk-Vantouras dechiffrering av masoretenes Te Amim i Salmenes bok og jemenittenes melodier til tehillim og utforske deres måte å synge på og måten de uttaler hebraisk. Problemstillinger. Hvordan kan man forsøke å gjenskape de originale melodiene til Salmenes bok? Hvorvidt har de jødiske jemenittene bevart melodiene til salmene fra templets tid, og hvilke kilder forteller om dette? Hva kan masoretenes noterte kantillasjonstegn «Te Amim» antyde om utførelsen av salmene i templets tid sammenlignet med de jødiske jemenittenes måte å utføre salmene i dag? Hvordan kan vi skape eller rekonstruere frem en gjenlyd fra templet ved hjelp av stemmebruk, uttale, toneskala og instrumentering?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Kirkemusikk;2023
dc.titleSalmenes bok: Gjenlyden fra templet? Et musikalsk møte mellom jemenittisk og gregoriansk salmesangen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkhistorie: 111en_US
dc.source.pagenumber79 sideren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Masteroppgaver [308]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Show simple item record