Et «fargeskrin» av klangmuligheter.
Abstract
Jeg har i dette teoretiske arbeidet presentert mitt masterarbeid, som har omhandlet temaet «orkestrering-tilnærming som sentrale element i komposisjon»; jeg har presentert temaet, begrunnet valg av dette, formulert problemområde, og presentert realiseringen av arbeidet; jeg har listet opp mine komposisjoner levert i forbindelse med masterarbeidet, og presentert og snakket om aspekter ved komposisjonsprosessen hos enkelte av dem; gjennom å belyse «teoretisk interessant stablede akkorder» har jeg gått i dybden på enkelt-øyeblikk i musikken, for å belyse det jeg har ønsket å formidle, på et detaljnivå som kun hadde vært mulig ved å gjøre dette; videre har jeg reflektert og diskutert temaet orkestrering i en større kontekst, der jeg har trukket inn litteratur og andre komponisters musikk; og jeg har diskutert filosofiske sider av kunstneriske opplevelser, i tråd med teoretiske konsepter fra litteratur, i en søken etter å forstå hvorfor kunstneriske og musikalske er noe som folk oppsøker.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon