Komponist, låtskriver og arrangør - tre praksiser sett i sammenheng. Et kunstnerisk utviklingsarbeid på tvers av musikkskapingspraksiser.
Abstract
Sammendrag -
Denne teksten henger sammen med seks musikkstykker jeg har skrevet som en del av mitt masterarbeid, vedlagt i form av partiturer og lydfiler. Som vedlegg ligger også en liste over gjennomgått pensum i masterarbeidet, som i stor grad sammenfaller med kildelisten i denne oppgaven. Masterarbeidet undersøker hvordan de tre musikkskapingspraksisene komponering, låtskriving og arrangering henger sammen hva gjelder prosess og resultat. Oppgaven undersøker likheter og ulikheter mellom praksisene med utgangspunkt i de seks musikkstykkene. Når det gjelder det konkrete musikalske materialet er det særlig lagt vekt på form, harmonisk materiale og hvordan de ulike instrumentgruppene er brukt. Vi finner i løpet av arbeidet både ulikheter og likheter på tvers av de tre praksisene, og konkluderer med at de tre praksisene i mitt virke har flere likheter enn først antatt, både hva gjelder prosess og resultat. Abstract -
This text is a supplement to six pieces of music that I have written as a part of my masters project, attached as scores and audio files. As an attachment, there is also a list of the reviewed syllabus for the masters project, which largely coincides with the bibliography of sources in this thesis. This masters project examines how the three practices composing, songwriting and arranging are connected in terms of both process and results. The thesis examines similarities and differences between the practices based on the six pieces of music. When it comes to the specific music material, there is a particular emphasis on form, harmonic material and instrumentation. In this thesis, we find both differences and similarities across the three practices, and conclude that the three practices in my work have more similarities than I first expected, both in terms of process and result.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon