Tangenter. Pianister om pianister : essays
Abstract
Pianister vokser ikke på trær. Langt ifra. De oppdager kanskje dette store, litt imponerende instrumentet når de er små, leker seg med lydene og mulighetene, før de plukkes opp av en annen pianist, en som kan spille og som viser dem hvordan det kan brukes. Selv om det finnes helt selvlærte pianister har de fleste på ett eller annet tidspunkt gått hos en lærer, gjerne for individuell undervisning. Slik opprettholdes den kunnskapsoverføringen som har preget musikkopplæring i hundrevis av år, mester-svenn-tradisjonen. Ved å gå i lære hos hverandre, videreføres både tekniske praksiser og estetiske holdninger. Slik er store deler av klaverhistorien bygget. I matematikken er en tangent en linje som berører en sirkel eller en kurve i et punkt. På klaveret er tangenten «knappen» pianisten berører for å lage lyd. Begge betydningene handler om berøring, om møter. Denne boken tar for seg møter mellom norske pianister og forsøker å belyse hvordan disse møtene har preget utøversituasjonen i Norge i dag. Boken består av åtte tekster fra Jorunn Marie Bratlie, Ingrid Røynesdal, Magnus Andersson, Einar Steen-Nøkleberg, Olaf Eggestad, Eyolf Dale, Håvard Gimse og Ellen Ugelvik. De snakker med eller skriver om henholdsvis Liv Glaser, Jens Harald Bratlie, Håkon Austbø, Eva Knardahl, Robert Riefling, Misha Alperin, Jiří Hlinka, og til slutt skriver Ellen Ugelvik om Klaveret.
Boken utgis av Norges musikkhøgskole i forbindelse med 50-årsjubileumsåret 2023.