Couplehood in music. The influences of shared music experienes on relationship quality in couples living with dementia
Doctoral thesis
Published version
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Ph.d.-avhandlinger [67]
Abstract
Abstract -
This PhD thesis explores the influences of shared musical experiences on relationship quality in couples living with dementia. The study is set within the context of biopsychosocial-ecological models, emphasising the interplay between biological, psychological, social, and ecological factors in dementia care. Theoretical perspectives from dementia care theory, couplehood theory in dementia, and person-centred and relational music therapy are integrated for the purpose of analysis and discussion of the results, as well as ethical considerations and reflections. The study specifically focuses on the HOMESIDE music training intervention, which combines direct and indirect music therapy practices to embed musical engagement in the daily lives of couples.
The research is grounded in a mixed methods approach, rooted in a pragmatist epistemological stance, and comprises three research papers. Paper 1 is a systematic review with a narrative synthesis of influential factors of relationship quality in dementia. Paper 2 is a mixed methods study investigating the perspectives of couples living with dementia on how sharing music influences relationship quality. Paper 3 is a hermeneutic-phenomenological interview study with music therapists, exploring their reflections from working with spousal couples on the HOMESIDE training intervention.
The objectivist strand of this project could not report an effect of the shared music experiences on relationship quality through quantitative measurements and analysis. The interpretivist strand’s results indicate that shared music experiences may be beneficial for relationship quality in couples living with dementia, and that the influences are complex. Sharing music seems to support couplehood by improving communication and feelings of connection, enhancing positive feelings, giving hope, and offering an arena for reciprocity. Nevertheless, shared music experiences may also reveal vulnerabilities and ambiguous feelings in the couple.
The thesis introduces the concept of “musical couplehood”, a model developed to illustrate the complex influences of music on couple relationships. The model is based on the results from the three research papers, theoretical perspectives, and existing research. The musical couplehood model suggests that a set of couplehood core feelings may be influenced by various music interactions and interexperiences, depending on support and vulnerability factors and music therapy approaches.
This work aims to inform both clinical practice and future research, ultimately contributing to improved quality of life for couples navigating the challenges of dementia. Sammendrag -
Denne doktorgradsavhandlingen utforsker hvordan felles musikkopplevelser påvirker relasjonskvalitet hos par som lever med demens. Studien tar teoretisk og praktisk utgangspunkt i biopsykososial-økologiske modeller, og legger vekt på samspillet mellom biologiske, psykologiske, sosiale og økologiske faktorer i demensomsorgen. Teoretisk bygger avhandlingen på perspektiver fra personsentrert demensomsorg, «couplehood» for par som lever med demens og personsentrert og relasjonell musikkterapi. Prosjektet er en understudie av HOMESIDE, en randomisert-kontrollert studie som undersøker om en hjemmebasert musikkintervensjon kan ha effekt på atferdsmessige og psykologiske symptomer på demens.
Forskningen har et overordnet mixed methods design, forankret i et pragmatisk epistemologisk utgangspunkt, og består av tre forskningsartikler. Artikkel 1 er en systematisk litteraturgjennomgang (systematic review) med narrativ syntese. Denne identifiserer faktorer som påvirker relasjonskvalitet for par som lever med demens. Artikkel 2 er en mixed methods intervensjonsstudie som undersøker hvordan felles musikkopplevelser påvirker relasjonskvalitet, basert på erfaringene til deltakerpar som lever med demens. Artikkel 3 er en hermeneutisk-fenomenologisk intervjustudie med musikkterapeuter, som utforsker musikkterapeutenes erfaringer fra arbeidet med par som har deltatt i HOMESIDE-musikkintervensjonen.
De kvantitative funnene fra dette prosjektet viser ingen dokumenterbar sammenheng mellom felles musikkopplevelser og relasjonskvalitet. De kvalitative funnene indikerer at felles musikkopplevelser kan være positivt for relasjonskvaliteten i par som lever med demens, og at påvirkningene er komplekse. Å dele musikk ser ut til å støtte parforhold ved å forbedre kommunikasjonen og følelsen av tilknytning, forsterke positive følelser, gi håp og tilby en arena for gjensidighet. Samtidig kan felles musikkopplevelser også avdekke og tydeliggjøre sårbarheter og vanskelige følelser hos paret.
Avhandlingen introduserer begrepet “musical couplehood”, i en modell utviklet for å illustrere musikkens komplekse påvirkning på relasjonen hos par som lever med demens. Modellen er basert på resultatene fra de tre forskningsartiklene, teoretiske perspektiver og eksisterende forskning. Modellen viser at et sett med grunnleggende følelser i parforhold kan påvirkes av ulike musikkinteraksjoner og -opplevelser, avhengig av støttende faktorer og sårbarhetsfaktorer, og de musikkterapeutiske tilnærmingene som anvendes.
Dette arbeidet tar sikte på å informere både musikkterapipraksis og fremtidig forskning, med et overordnet mål om å bidra til forbedret livskvalitet for par som lever med demens.
Description
Avhandling (Ph.D.) - Norges musikkhøgskole, Oslo 2025 - Dissertation for the PhD degree Norwegian Academy of Music, Oslo 2025
Publisher
Norges musikkhøgskoleSeries
NMH-publikasjoner;2025:1Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Life and Lullabies. Exploring the basis of meaningfulness in parents’ lullaby singing
Bonnár, Lisa (NMH-publikasjoner;2014:2, Doctoral thesis, 2014)Lisa Bonnár’s study furnishes opportunies of understanding Norwegian parents’ lullaby singing, a social and musical phenomen that has been hidden, until now, within the confines of private homes. Despite the vast research ... -
Institusjonaliseringen av de rytmiske musikkutdanningene ved Høgskolen i Agder
Tønsberg, Knut (NMH-publikasjoner;2007:2, Doctoral thesis, 2007)Hva skjer når et tradisjonelt klassisk musikkonservatorium etablerer utdanningstilbud innen alternative sjangere som pop, rock og jazz? Denne studien analyserer og beskriver utdanningen innen rytmisk musikk ved et norsk ... -
Harmony in conservatoire education. A study in the history of music theory in Norway
Utne-Reitan, Bjørnar (NMH-publikasjoner;2022:5, Doctoral thesis, 2022)Abstract - The point of departure for this dissertation is one of the most fundamental questions in music theory education: Why do music performance students need to study music-theoretical disciplines such as harmony ...