Now showing items 161-180 of 833

    • Effekt av musikk og musikkterapi med barn på sykehus 

      Tråsdahl, Ole Bjarne (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)
      På verdensbasis har det blitt gjort musikk- og musikkterapiforskning både innenfor den kvantitative og den kvalitative arena. I Norge, derimot, kan man ved søk se at det er gjort lite kvantitativ forskning, men mange ...
    • Musikkterapi versus musikkpedagogikk i et musikkteknologisk undervisningsprosjekt 

      Johnsen, Pål (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)
      Fordi jeg selv er utdannet både som musikkpedagog og musikkterapeut, har det alltid vært relevant for meg å se nærmere på forholdet mellom musikkterapi og musikkpedagogikk. Ikke bare har musikkterapi de siste årene utviklet ...
    • Den levende pausen : en studie av pausebegrepet og pausens betydning i utøvende praksis 

      Sørby, Marthe (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)
      Temaet for studien er pause, og fokuset mitt er opplevelser av fenomenet. Med dette vil jeg presisere at studien er en utforsking av et fenomen som er tilstede i musikkterapeutisk praksis, men at pause ikke er tilknyttet ...
    • En studie av den klassiske nordindiske sjangeren thumri og folkemusikksjangeren maand 

      Bansal, Harpreet (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne ; 2011, Master thesis, 2011-10-12)
      Min masteroppgave består av en introduksjonsdel og en analysedel. Første del er en innføring i klassisk nordindisk musikk og folkemusikk fra provinsen Rajasthan. I denne delen har jeg valgt å skrive utfyllende om den ...
    • "Getting into the groove" : en diskusjon om groove og musikkterapi 

      Hanssen, Henning Brøvig (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)
      I denne oppgaven ønsker jeg å belyse et bestemt aspekt ved opplevelsen av å musisere – opplevelsen av ”å groove” sammen. Jeg vil se nærmere på fenomenet ”groove” og drøfte hvordan groove og groove-opplevelser kan knyttes ...
    • Å bygge en basis : utfordringer i orgelimprovisasjonsundervisning 

      Schüren, Imke Wilhelmine (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-10-12)
      Jeg er selv organist og improviserer i forbindelse med gudstjenester. Jeg opplever i denne sammenheng det å lære å improvisere som en uavsluttet prosess; en kontinuerlig utvikling som ideelt sett fortsetter gjennom hele ...
    • Liturgisk vokalmusikk i den katolske kirke i Norge 1843-2011 

      Strazynski, Sara (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2011, Master thesis, 2011-10-12)
      Den liturgiske vokalmusikken i Den katolske kirke i Norge er et meget stort tema – både fordi det foreligger mye musikalsk materiale å ta hensyn til, og fordi det er snakk om en lokal utvikling i et verdensomspennende ...
    • ”Nerven” i musikkterapeutisk improvisasjon : en utforskende teoretisk studie 

      Webb, Hanne Cecilie (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)
      Denne studien ble til på bakgrunn av at jeg ble oppmerksom på et fenomen som i særlig grad berørte meg i musikkterapeutisk praksis. Jeg valgte å kalle fenomenet ”nerven” i musikkterapeutisk improvisasjon, og denne studien ...
    • Spill på kroppen : om bruk av berøring i musikkterpeutisk arbeid med barn med multifunksjonshemming 

      Johansson, Kjersti (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2009, Master thesis, 2011-11-28)
      Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er kroppslig samhandling i musikkterapi. Den mer avgrensede problemstillingen jeg skal utforske videre er: Hvordan bruker musikkterapeuter berøring i samhandling med barn ...
    • Student music teachers’ learning and its relations to identity 

      Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter, 2012)
      The increased attention towards educational quality in higher education is a global phenomenon. Quality agencies exist in almost every country and evaluations, subject assessments and audits proliferate. Among the concerns ...
    • Barn, musikk, helse 

      Trondalen, Gro (red.); Stensæth, Karette (red.) (NMH-publikasjoner;2012:3, Book; Peer reviewed, 2012)
      Kreativ skapelse, lek, latter, gråt, musikk og bevegelse er alle kvalitative sider ved menneskelig utfoldelse. En slik vital skapende utfoldelse er kanskje på sitt aller mest utforskende i de tidligste årene av livet. ...
    • Music teacher education as professional education 

      Danielsen, Brit Ågot Brøske; Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      The motives for describing music teacher education as professional education can be manifold. Since professions are regarded to have a certain, powerful position in society (Molander & Terum, 2008; Vågan & Grimen, 2008), ...
    • Barn, musikk, helse 

      Trondalen, Gro (red.); Stensæth, Karette (red.) (NMH-publikasjoner;2012:3, Book; Peer reviewed, 2012)
      Kreativ skapelse, lek, latter, gråt, musikk og bevegelse er alle kvalitative sider ved menneskelig utfoldelse. En slik vital skapende utfoldelse er kanskje på sitt aller mest utforskende i de tidligste årene av livet. ...
    • Væren og makt. Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser 

      Angelo, Elin; Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      This article takes the form of a discussion about experiences and understandings of instrumental music teaching where Martin Heidegger's philosophy, that seeks an authentic being within art, and Michel Foucault's ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 13 

      Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2012:2, Book; Peer reviewed, 2012)
      Volume 13 of Nordic Research in Music Education Yearbook includes eleven articles and four research notes. The themes of the articles include philosophical and historical perspectives on music education, epistemological ...
    • Towards a critical curriculum theory in music education 

      Sandberg, Ralf (NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      The concept of "Bildung" was incorporated into the Swedish curriculum two decades ago. This development was inspired by a Continental didactic and central idea of learning in combination with historical-philosophical ...
    • Holistic quality learning in musikdidaktik from a student perspective. Where, when and how does it occur? 

      Thorgersen, Cecilia Ferm (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      Musikdidaktik is a central subject in music teacher education, where the students are expected to learn about teaching and related learning of music, from practical, theoretical and philosophical perspectives. As part of ...
    • A technology of well-being. A qualitative study on the use of MP3 players as a medium for musical self care 

      Skånland, Marie Strand (NMH-publikasjoner;2012:1, Doctoral thesis, 2012)
      The Ph.D. study "A technology of well-being" takes on a positive, resource-oriented approach to the research on use of MP3 players. The aim of the study is to interrogate whether and how the use of MP3 players can function ...
    • Musiklærerkompetencer mellem uddannelse til og udøvelse af musikundervisning 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. I investigate this through three analytical dimensions: 1) music ...
    • Student music teachers' learning trajectories. A relational perspective 

      Thorgersen, Cecilia Ferm; Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      In this article we take the concept of ‘communities of practice’ (Wenger, 1998, 2006) as our way of entry into studying conditions for the formation of student music teachers’ learning trajectories (ibid.): the paths that ...