Browsing NMH Brage by Document Types "Chapter"
Now showing items 261-280 of 378
-
Når musikk skaper nye bevegelsesmuligheter for traumatiserte barn
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten handler om hvordan musikk kan skape nye bevegelsesmuligheter i kroppslige og mentale fastlåste reaksjonsmønstre hos barn og unge etter traumatiske hendelser. Den knytter an til Even Ruuds begrep handlemuligheter ... -
Nevrobiologisk grunnlag for musikkterapi
(Chapter; Peer reviewed, 2008)Mange som er kandidater for musikkterapi har redusert funksjonsevne på grunn av en eller annen form for hjernefunksjonssvikt. Kunnskap om hjernen er derfor nødvendig for å vurdere personens funksjonsprofil (funksjonsevne ... -
NMH student music teachers in Lebanon. Professional placement for bachelor students on the music education programme at the NMH
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)Ever since 2005 bachelor students on the music education programme at the Norwegian Academy of Music (NMH) have been travelling to Lebanon to take part in a professional placement program. The placement in Lebanon is made ... -
Nordic choral conductor education: Overview and research agenda
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT. - The choral movement holds a prominent position in the Nordic countries, and choral singing is one of the top social activities in terms of the number of people involved. While all these choirs need conductors ... -
Norsk musikkterapi på 1980- og 90-tallet : en banebrytende periode
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Dagens mangfold av arenaer for musikkterapeuter i Norge er nok et resultat av at fagmiljøet har hatt en kontinuerlig diskusjon om musikkterapeutens rolle i samfunnet siden begynnelsen av 80-tallet. Virksomheten jeg har ... -
“Now you see it, now you don’t”. On the challenge of inclusion in the perspective of children’s everyday musical play
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 15, Chapter; Peer reviewed, 2015)ABSTRACT. - This article discusses children’s musical play and inclusion in everyday life settings. The Norwegian Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens (2011) states that staff must “ensure that children ... -
Nye handlemuligheter med musikkterapi for personer med demens
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)I denne teksten blir Ruuds musikkterapidefinisjon knyttet til målgruppen personer med demens. Omsorgsfilosofien Personsentrert omsorg presenteres, og musikkterapi samt Ruuds forskning/teori om musikk og identitet knyttes ... -
«Nye handlemuligheter» gjennom handling?
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Musikkterapi er tradisjonelt ein aktiv møteplass for musikalske handlingar mellom klient og terapeut. Handling, det å gjere musikk, står i sentrum. Det er da kanskje påfallande at Even Ruuds tidlege definisjon «musikkterapi ... -
Om musikaliska generaliseringar
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)The term “Musical generalizations” refers to generalizations of artefacts – signs and tools – in a music context. Issues about these generalizations are defined by means of cultural historical activity theory. Musical ... -
Om tilfeldigheter og valg
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008)I tilbakeblikk, som pensjonert musikkterapeut, slår det meg hvor stor betydning tilfeldighetene har hatt i livet mitt. Å ta valg. Legge planer. Være målrettet. Den frie vilje, evnen til å skjelne mellom godt og vondt. Ta ... -
On Heidegger’s relevance for a phenomenologically oriented music Didaktik: The unheard
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT This article investigates Heidegger’s relevance for a phenomenologically oriented music Didaktik. To do this, it considers Heidegger’s ontological approach in terms of its partial difference from the Husserlian ... -
On pluralism, inclusion, and musical citizenship
(NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)In an age of international wealth insecurity, countries around the world are putting increasing pressure on public schools to prepare young people to compete in the new global marketplace. Using quantifiable measures as ... -
Ömsesidig nyfikenhet och respekt – fenomenologisk didaktik som utgångspunkt för musikundervisning i grundskolans lägre åldrar
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)Mutual curiosity and respect – phenomenological Didaktik as a point of departure for music education in primary schools In the music educational discussions of today, the engagement regarding youngsters’ musical everyday ... -
PARTICIPATION: A combined perspective on the concept from the fields of informatics and music and health
(Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)Words and concepts are interpreted differently in different fields. In this article, Stensæth, together with Harald Holone and Jo Herstad, takes an interdisciplinary stance to elaborate upon the central project notion of ... -
Partner organizations in the Lebanon Project
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)As the Lebanon Project has consolidated itself over the years, a network including both Lebanese and Norwegian organizations has gradually evolved. All the partners are important for the project’s goals as well as the ... -
Past R&D activities on the Lebanon project
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)This anthology introduces and describes the Lebanon project1, a development project which has been running for more than a decade. Annual reports have been produced detailing the activities and actions that have been carried ... -
Paul Nordoff og Clive Robbins i Norge 1968 - 1977
(Chapter; Peer reviewed, 2008)Dette historiske tilbakeblikket omfatter noen av de viktigste begivenhetene i norsk musikkterapihistorie på 60- og 70-tallet. På denne tiden hadde det legendariske musikkterapiteamet Paul Nordoff og Clive Robbins stor ... -
Pauline spiller blues. Musikkterapi som pedagogisk metode i skolen
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Jeg overtok timene med Pauline høsten 2015. Som musikkterapeut er jeg utdannet innen en faglig tradisjon som baserte seg på Nordoff og Robbins sin improvisatoriske metode Creative music therapy (1977) og Tom Næss sin variant ... -
Pedagogical tact in music education in the paediatric ward: the potential of embodiment for music educators’ pedagogical interaction
(NMH-publikasjoner;2020:6, Chapter; Peer reviewed, 2020)Abstract. - This article aims to contribute to the current theoretical and practical understanding of music educators’ pedagogical tact through a theoretical lens of embodiment within a children’s hospital. Embodied ... -
Performing gender when music is, or is not, at stake – a meta-analysis on students’ adaption to discourse
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - In this article, a meta-analysis is conducted in order to explore how gender is constructed in relation to music classroom school discourses, in three qualitative studies. Conducting meta-analysis is a way of ...