• Et dialogisk perspektiv på musikk som terapi 

      Garred, Rudy (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Det har vært vanlig å skille mellom to hovedformer for musikkterapi: Musikk i terapi, og musikk som terapi. Musikk i terapi er bruken av musikk innenfor allerede etablerte former for praksis hvor musikken ikke selv er ...
    • Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning 

      Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)
      Hanne Rinholm and Øivind Varkøy argue that several examples of music education scholarship worldwide critique concepts, such as the aesthetic and aesthetic upbringing, based on the assumption that these concepts construct ...
    • Et humanistisk perspektiv på norsk musikkterapi 

      Ruud, Even (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Når jeg i det følgende skal skissere noen sentrale kjennetegn ved en ”humanistisk musikkterapi”, er det på bakgrunn av konkurrerende paradigmer i musikkterapifeltet. I første rekke synes det viktig å vise særpreget ved en ...
    • Ethical implications of music education as a helping profession 

      Regelski, Thomas A. (NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      As professionals, music teachers are faced with a range of ethical responsibilities that are tied to the particular benefits that the music education profession, by its very existence, promises to contribute to graduates’ ...
    • Etiske aspekter ved musikkterapeutisk forskning og utviklingsarbeid 

      Mohlin, Mie (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Gjennom de forskjellige faser i forskningsprosessen, vil forskeren møte ulike etiske utfordringer og problemstillinger der noen er av mer generell karakter og andre spesifikt knyttet til det aktuelle prosjektet. Hvilke ...
    • Evaluation of community music therapy: Why is it a problem? 

      Wood, Stuart (Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)
      How does evaluation work in a Community Music Therapy setting? The professional obligation of evaluation operates within a large network of complex relationships, but what exactly is that network, and how does it cope with ...
    • Even Ruuds musikkbegrep anno 1986. En akademisk horisont for å forstå musikk i kontekst 

      Skårberg, Odd (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen tar utgangspunkt i en tekst fra 1986, skrevet av Even Ruud og Tellef Kvifte; Musikk, identitet og musikkformidling. Som student ved Institutt for musikkvitenskap gav denne teksten viktige implikasjoner for mange ...
    • Everyday music listening and affect regulation: The role of MP3 players 

      Skånland, Marie Strand (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      The use of digital portable music devices such as MP3 players has rapidly increased during the last decade, and the sheer availability of music offered by such players raises questions about their impact on listeners’ ...
    • Everyone’s music? Explorations of the democratic ideal in jazz and improvised music 

      Mwamba, Corey; Johansen, Guro Gravem (NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)
      By exploring the supposedly democratic ideal in jazz and improvised music, Corey Mwamba and Guro Gravem Johansen ask whether this music is everyone’s music. Their point of departure is the oft-cited narratives that emphasise ...
    • Facets of experience — Interviews on music and emotion in encounter with Frede Nielsen’s theory on multifaceted meanings in music experience 

      Vist, Torill (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      ABSTRACT -- This article investigates music experience using interview data in an encounter with Frede V. Nielsen’s model and theory on a multifaceted universe of musical meaning. Originally, the data was conducted to ...
    • Facilitating for future colleagues - Sharing of experiences in the field of music teacher practicum. A task for the mastering guru or  the mentoring critical friend? 

      Thorgersen, Cecilia Ferm (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      In the last four years I have been involved in a research project about educational quality in Nordic music teacher education, where the subject of musikdidaktik constituted a case where teachers’ and student teachers’ ...
    • Fagdidaktikk som basis- og undervisningsfag : bidrag til et teoretisk grunnlag for studier av utdanningskvalitet 

      Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2006, nr 1, Academic chapter; Peer reviewed, 2006)
      Subject didactics as a basic and teaching subject – a contribution to theoretical foundations for studies of educational quality Questions of educational quality have been on the general education agenda for more than ...
    • Felles aktivitet som læringsarena 

      Eggen, Anne Torø (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Artikkelen skal handle om felles aktivitet som læringsarena i musikkterapi. Jeg spør meg hvordan felles aktivitet kan belyse ressursene hos det multifunksjonshemmede barnet, utvikle grunnleggende læreforutsetninger hos den ...
    • Fenomenologisk Musikdidaktik – ett möjligt angreppssätt på vägen mot en jämställd och likvärdig ensembleundervisning på gymnasiets estetiska program? 

      Almqvist, Cecilia Ferm (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      I en vid tiden för skrivandet av föreliggande kapitel pågående studie av kvinnliga elgitarristers upplevelse av ensembleundervisning, har vikten av lärarens roll framträtt tydligt vad gäller möjligheter för en jämlik och ...
    • ‘FIELD AND AGENT’: Health and characteristic dualities in the co-creative, interactive and musical tangibles in the RHYME project 

      Eide, Ingelill (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      In this article the author takes Umberto Eco’s aesthetic ideal of the Open work, as well as his concept of the Field of possibilities, as her operative analytical models. She explores how a group of users activates certain ...
    • Filosofiske perspektiver på Even Ruuds samhandlingsbegrep 

      Aksnes, Hallgjerd (Skriftserie fra Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH);10, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      SAMMENDRAG. - Artikkelen tar utgangspunkt i et utvalg sentrale tekster av Even Ruud fra 1970-årene til i dag, og fokuserer på noen gjennomgående temaer og linjer: 1. Ruuds individ-, relasjons-, kultur- og samfunnsorienterte ...
    • Final considerations 

      Danielsen, Brit Ågot Brøske; Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      In this last chapter we will discuss some of our considerations about how the results of our single studies connect to the overarching research question: How can student music teachers’ learning, and the relevance of music ...
    • Folkmusikundervisning på fiol och gitarr och dess historiska rötter 

      Wachenfeldt, Thomas von; Brändström, Sture; Liljas, Juvas Marianne (NMH-publikasjoner;2013:1, Chapter; Peer reviewed, 2013)
      How folk musicians of today learn to play their instruments is an over-all question in this article. One violin lesson and one guitar lesson were observed at Framnäs folk high school. Two research questions were formulated: ...
    • Forbløffelse som udgangspunkt for forskning i musikpædagogiske praksisser 

      Fink-Jensen, Kirsten (NMH-publikasjoner;2013:1, Chapter; Peer reviewed, 2013)
      The aim of the present article is to present a procedure for investigation of music education practices using a phenomenological-hermeneutic approach. The philosophical background and its consequences for the empirical ...
    • Forgetting the audible body. Voice awareness in teacher education 

      Schei, Tiri Bergesen; Åvitsland, Bjørg Solsvik; Schei, Edvin (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)
      ABSTRACT. - Voice training and voice knowledge have all but disappeared from Norwegian teacher education, in a general decline of the standing of practical-aesthetical subjects in compulsory school. Yet the voice is a ...