• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges musikkhøgskole
  • Artikler og bokkapitler
  • View Item
  •   Home
  • Norges musikkhøgskole
  • Artikler og bokkapitler
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Et humanistisk perspektiv på norsk musikkterapi

Ruud, Even
Chapter, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Pages from BOKA_020708-1_Ruud.pdf (112.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/172119
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler og bokkapitler [360]
Original version
I: Perspektiver på musikk og helse : 30 år med norsk musikkterapi, S. 5 - 28  
Abstract
Når jeg i det følgende skal skissere noen sentrale kjennetegn ved en ”humanistisk musikkterapi”, er det på bakgrunn av konkurrerende paradigmer i musikkterapifeltet. I første rekke synes det viktig å vise særpreget ved en slik

humanvitenskapelig bestemmelse ved å posisjonere seg i forhold til mer naturvitenskapelig pregede modeller. I en tid med påtrykk overfor helsefagene om å

levere såkalt evidensbasert behandling, presses ikke bare biomedisinen, men

også musikkterapien i retning av et naturvitenskapelig paradigme. For å tilfredsstille de noen ganger rigorøse krav til naturvitenskapelig evidens, tvinges forskerne til å formulere hypoteser og skape forskningsdesign hvor et mer naturalistisk

menneskesyn vinner fram på bekostning av det humanistiske menneskesynet.

Dette synet på evidens handler ofte om en bestemt fortolkning av kunnskapsbegrepet innenfor en positivistisk hegemonisk tradisjon i helsefagene.

Musikkterapien kan levere mange typer empirisk evidens for sitt arbeid. Både den biomedisinske musikkforskningen og den atferdsterapeutiske tradisjonen i musikkterapien kan vise til tallfestede resultater, om enn ikke alltid i den ”gullstandard” som synes å stå øverst i det evidensbaserte behandlingshierarkiet.

Imidlertid vil kravet om en bestemt type kvantifisering av musikkterapeutisk

forskning også støte på metodeproblemer som kanskje overstiger hva musikk- eller kunstfagene kan løse, da uten å gjøre vold på praksisformer og estetisk særpreg (se også Stiges artikkel om forskning i denne antologien). Å underlegge seg kvantifiserbare evidenskrav kan også føre til at visse arbeidsformer og praksisarenaer blir overfokusert på bekostning av enkelte klientgrupper, lidelser og faglige spørsmål. Det er også en fare for at denne forskningen

svekker den økologiske validitet som bare kan opprettholdes når musikkterapeutisk

forskning knyttes til en mangfoldig praksisvirkelighet.
Publisher
Norges musikkhøgskole
Series
Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1
NMH-publikasjoner;2008:3

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit