Norges musikkhøgskole
NMH-Brage er NMHs åpne elektroniske vitenarkiv og inneholder vitenskapelige publikasjoner fra faglig ansatte, i tillegg til doktoravhandlinger, kunstneriske refleksjoner og masteroppgaver. Mer informasjon om NMH - Brage Vitenarkiv finner man ved å gå til https://nmh.no/biblioteket/om_nmh-brage
Samlinger i dette delarkivet
-
Artikler og bokkapitler [390]
Artikler publisert i tidsskrifter og bøker -
Eksterne vitenskapelige kilder [1]
Andre formålstjenlige arbeider som med tillatelse publiseres i NMH - Brage -
Kunstnerisk utviklingsarbeid [18]
Refleksjoner og resultater av kunstnerisk utviklingsarbeid -
Masteroppgaver [283]
Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole -
NMH-publikasjoner [121]
Norges musikkhøgskoles publikasjonsserie -
Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok [9]
Artikler først publisert i Årboken -
Ph.d.-avhandlinger [63]
Ph.d.-avhandlinger avlevert ved Norges musikkhøgskole -
Skrifterie og andre utgivelser fra CREMAH [13]
Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH)
Nye registreringer
-
Fri forteljing : ei drøfting av relasjonen mellom improvisasjon og musikalsk narrativ i komposisjon for store ensemble
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023, Master thesis, 2023)I denne oppgåva undersøkjer eg relasjonen mellom fenomena narrativ og improvisasjon i konteksten komposisjon for større ensemble. Eg fokuserer på korleis interaksjonen mellom dei to er, med særleg interesse for kva effekt ... -
Still smouldering : a musical project related to loss and lament.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2021, Master thesis, 2021)Through this project, I have explored relationships between music and death through the composition of two bodies of musical work, and through the study of the two "forms" Lament and Allegory. I have been investigating ... -
Korps i skolen for alle. En kvalitativ studie om kvalitet i korpsprosjekter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Abstract - Wind band in school for everyone – a study about quality in “wind band projects”. The subject of this master´s thesis is “wind band projects” that are carried out in school and after-school programs. “Wind ... -
Musikk, bevegelse og felleskap på tvers av studieretninger -i en videregående skole. En kvalitativ studie med utgangspunkt i aksjonsforskning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Abstract - The theme of this master's work has been to investigate how the use of music and movement can provide opportunities for relationship building and participation across fields of study, in a High School. In the ... -
Religious trauma and the role of music
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Abstract - In the field of music therapy, the concept of manipulation through music is known and careful consideration is taken in these therapeutic contexts. However, there has been little research performed concerning ... -
From Jamerson to Spenner. A survey of the melodic eletric bass through performance practice
(NMH-publikasjoner;2012:4, Doctoral thesis, 2012)Abstract - The double bass – the preferred bass instrument in popular music during the 1960s – was challenged and subsequently superseded by the advent of the new electric bass instrument. From the mid-1960s and throughout ... -
«I dag har vært en drittdag.., men jeg liker å være her, da». En eksplorativ studie som utforsker sangskriving som musikkterapeutisk tilnærming i møte med en gruppe ungdommer i barnevernet.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om sangskriving som terapeutisk tilnærming i arbeid med tre ungdommer tilknyttet barnevernet. Forskningen er gjennomført i forbindelse med et masterprosjekt hvor jeg som ... -
To sing reality. Singing as ethical demand and public political discourse
(NMH-publikasjoner;2024:1, Doctoral thesis, 2024)Sammendrag. - Denne avhandlingen utforsker etiske og politiske implikasjoner ved å synge. Jeg tar utgangspunkt i erfaringen av at noe prekært skjer når jeg synger: at noe står på spill, at noe blir både etablert, ... -
Improvisation as structural method of composition for large jazz ensembles
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023, Master thesis, 2023)Introduction - The musical world divides artistic practices into three main categories: composing, performing, and improvising (Borgdorff, 2007). Correspondingly, music programs offered in higher education around the world ... -
Frames of reference - media, space and framing in composition
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023, Master thesis, 2023)Introduction - The purpose of this thesis is to try to formulate a framework for composing, and a way of speaking about it, that incorporates not only pitches and rhythms, but also visual parameters such as perspective and ... -
"Jeg spilte ham i søvn med min fløyte". En studie av en norsk musikkpraksis med utgangspunkt i notesamlingen etter Jacob Aall (1773–1844)
(NMH-publikasjoner;2023:9, Doctoral thesis, 2023)Sammendrag - Jacob Aall var eier av Næs jernverk. Han var med i riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814, og var senere stortingsmann i flere perioder. Aall var også en ivrig fløytist, og han hadde en stor samling av fløytenoter. ... -
Subtil flersjiktighet. En styrende idé i komposisjonsarbeidet
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023, Master thesis, 2023)Jeg har gjennom masteroppgaven vist hvordan jeg har forstått og arbeidet med begrepene subtil flersjiktighet og subtil flertydighet, og ved å vise i noen av mine nyere verk hvordan jeg tenker og arbeider med ideer som er ... -
Demokrati og medborgerskap i grunnskolens musikkfag. En diskursanalyse av læreplanen i musikk LK20
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om demokrati og medborgerskap i grunnskolens musikkfag. Med læreplanreformen Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble demokrati og medborgerskap innført som ett av tre tverrfaglige temaer ... -
Songens funksjonar. Eit intervjustudium om lærarar sine erfaringar med bruk av song i grunnskulen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgåve. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Samandrag - Denne masteroppgåva utforskar bruk av song på den norske grunnskulen sitt småtrinn, i andre fag og samanhengar enn musikkfaget. Formålet med studiet er å undersøke lærarar sine erfaringar med bruk av song; ... -
Lek, så skal du finne! Bibelfortellinger på kirkeorgel, tilrettelagt for barn
(orges musikkhøgskole. Masteroppgave. Kirkemusikk;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Tittelen på oppgaven, «Lek, så skal du finne», inneholder en invitasjon til barn om å gjøre seg kjent i kirkerommet og utforske orgelet. Jeg ønsker å fokusere på lek som en form for skapende aktivitet og ... -
Gehørbaserte metoder i nybegynneropplæring
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Oppsummering - Denne masteroppgaven undersøker hvilke tanker fire musikkpedagoger fra kor-, stryk- og korpsmiljøet har om gehørbasert og notebasert opplæring, kvalitet, kunnskap, kompetanse og profesjon, med fokus på ... -
Fenomenet støtte i klassisk sang. En studie av klassiske sanglærere og sangstudenters forhold til støtte i Norge
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne studien undersøkte sangstudenters og sanglæreres forhold til det vokaltekniske fenomenet støtte i klassisk sang i Norge ved å se på deres språklige forståelser, kroppslige fornemmelser, sosiale ... -
Mot til fleksibilitet i øyeblikket: en diskursanalyse om «jazz», «talent» og «musikklinja» på videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Oppsummering - Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hva som kjennetegner «talent» i «jazz» på «musikklinja» på videregående skolen. Studien tar ikke stilling til arv/miljø-aspektet ved «talent», men undersøker ... -
“Can we play Lucy Locket?” How singing games can influence learning in the music classroom
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Oppsummering - Denne masteroppgaven undersøker hvorvidt broken av sangleker kan påvirke læring i musikk-klasserommet. Forfatteren har gjennomført semi-strukturerte intervjuer med seks musikklærere i Australia, som alle ... -
The guitarist as poly-instrumentalist. An investigation into the challenges and possibilities found in the periphery of a contemporary guitar practice
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2023, Master thesis, 2023)Abstract - Using the heterogenous approaches to instrument technique found in contemporary music as a vehicle, the thesis explores the possibility of the classical guitarist assuming a new performer role — a role ...