Religious trauma and the role of music
Abstract
Abstract -
In the field of music therapy, the concept of manipulation through music is known and careful consideration is taken in these therapeutic contexts. However, there has been little research performed concerning its negative and potentially damaging effects. In the church, music plays an important role in many of the ceremonies, rituals, and in communicating with God. Although many people have positive and affirming experiences, there are those who have experienced adverse effects and even trauma. Through this master's thesis I have explored the question, “How have music experiences in the church played a role in the lives of ex-fundamentalists who claim to have religious trauma?”
This thesis is based on four interviews with individuals who have been part of the charismatic Christian church. The interviews explored questions such as: How is the music being used when certain rituals take place? What are the messages being told? Is there group pressure or influence to participate in activities while in a heightened emotional state? Results are presented through the three analytical themes: 1) Identity, 2) Role of music in the church, and 3) Hindsight, and are then discussed in the framework of theories on religious trauma and music experiences. Sammendrag -
Innen musikkterapi er manipulasjon gjennom musikk et kjent begrep, og det tas nøye hensyn til dette i terapeutiske sammenhenger. Det har imidlertid vært lite forskning utført angående manipulasjonens negative og potensielt skadelige effekter. I kirken spiller musikk en viktig rolle i mange av seremoniene og ritualene, og i kommunikasjonen med Gud. Selv om mange mennesker har positive og trosbekreftende opplevelser knyttet til dette, finnes de som har opplevd uheldig effekt, og noen har til og med pådratt seg traumer. Gjennom denne masteroppgaven har jeg utforsket spørsmålet «Hvordan har musikkopplevelser i kirken spilt en rolle i livene til eks-fundamentalister som hevder å ha religiøse traumer?»
Denne masteroppgaven er basert på fire intervjuer med personer som har vært en del av karismatiske kristne kirkesamfunn. Intervjuene utforsket spørsmål som: Hvordan brukes musikken når visse ritualer finner sted? Hva er budskapene som formidles? Opplever deltakerne gruppepress til å delta i aktiviteter mens de er i en forsterket følelsesmessig tilstand? Resultater presenteres gjennom de tre analytiske temaene 1) Identitet, 2) Musikkens rolle i kirken, og 3) Etterpåklokskap, og diskuteres deretter innenfor rammen av teorier om religiøse traumer og musikalske opplevelser.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi