Browsing Masteroppgaver by Issue Date
Now showing items 1-20 of 284
-
Kan pianotekniske ferdigheter være en hjelp i utviklingen av orgeltekniske ferdigheter?
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk;1991, Master thesis, 1991) -
Musikkskolelæreres yrkeskompetanse : en oppgave om hvilke krav som stilles til musikkskolelæreres yrkeskompetanse - og hvordan faglærerutdanningen i musikk forbereder til å møte disse kravene
(Master thesis, 2002)A research project based on analysis of official documents concerning instrument teacher education and municipal music- and cultural school. Results seem to point out that the competence asked for in the praxis arena very ... -
Musikkverket som gestalt og hendelse : mellom verk og improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Utøving med fordypningsemne;2006, Master thesis, 2006)"Hva gjør et verk til et verk? Er det en vesensforskjell på improvisert musikk og notert musikk? Har tilstedeværelse i spillet, eller selve utøveren noe med verkgestalten å gjøre? Gjennom Martin Heideggers kunstfilosofi, ... -
The development of form-awareness by means of aural sonology
(Master thesis, 2009)In this Master thesis I wish to examine the benefit that performance students and musicians can have from the ability to use aural sonological analysis as an aid in the approach and presentation of contemporary music to ... -
På sporet etter den estetiske erfaring : om "det estetiske" i musikkpedagogikk og musikktenkning, med fokus på tenkning omkring den estetiske erfaring og "det estetiske" i Tyskland ved inngangen til et nytt årtusen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2010-11-14)The term "aesthetic experience" and even the single word "aesthetic" are central terms in the international discussion debating music education. The debaters on each side of the discussion use the terms as if their meaning ... -
Musikkterapeutisk samhandling : en studie av samhandligssekvenser mellom et barn med funksjonsnedsettelser og en musikkterapeut
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2009, Master thesis, 2011-03-16)Min problemstilling i denne studien er: Hva preger samhandlingen mellom et barn med funksjonsnedsettelser og en musikkterapeut innenfor en samhandlingssekvens? Jeg ønsker i denne studien å se på samhandlingen mellom ett ... -
Funksjonelle forbindelser i romantikkens harmoniske syntaks : eller Novus Ordo Analyticus de Musica IXX. Saeculi Secundum Modo Jersildi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;vår 2010, Master thesis, 2011-03-16)Det er av ytterste viktighet å forstå, at den romantiske stil vokser frem ikke utelukkende som resultat av komponisters ønske om innovasjon, men som en nokså direkte konsekvens dels av den estetiske dreining som begynner ... -
En inkluderende musikkpedagogikk? : diskursanalytiske betraktninger rundt musikkpedagogikkens forhold til musikkundervisning med elever med spesielle behov
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)Problemstilling for oppgaven er: Hva slags forståelse konstrueres om musikkundervisning med elever med spesielle behov innen det musikkpedagogiske feltet i Norge? Selv om det her dreier seg om et relativt smalt og lite ... -
Toning og musikkpedagogisk virksomhet : en undersøkelse av fri stemmebruk i lys av positiv psykologi og flyt
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2011-03-16)Bakgrunnen for valg av tema er min egen erfaring med musikk, både innen formelle og uformelle musikkpedagogiske sammenhenger. Som klassisk utdannet musiker og pedagog var det spennende å komme på et kurs i toning. Kurset ... -
Historia mellom linjene : ein studie av musikalske forteljemåtar i ny norsk opera, representert ved Den fjerde nattevakt av Gisle Kverndokk, Ophelias : death by water singing av Henrik Hellstenius og No title performance and sparkling water av Maja S. K. Ratkje
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2010, Master thesis, 2011-03-16)I denne oppgåva studerer eg tre norske operaer, tilkomne i perioden 2003-2005, med det som mål å få eit inntrykk av forteljarstrategiar som er i spel. Oppgåva tek utgangspunkt i Joseph Kerman sitt arbeid «Opera as drama» ... -
Bevegelse i det tradisjonelle grenselandskap
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2010, Master thesis, 2011-03-16)Klangen er et stort og viktig tema i en sangers hverdag. Det handler faktisk mye om klang, og det skal handle en del om klang de kommende skrevne sider også. For det er i våre høyst personlige resonansrom i kroppen vi som ... -
Vær åpen! : om å inkludere barn med spesielle behov i kor
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2009, Master thesis, 2011-03-16)Hvilke erfaringer har barnekorledere med å inkludere barn som har spesielle behov i sitt kor? Dette er en eksplorerende problemstilling. Jeg har altså ingen hypoteser jeg skal teste, siden jeg stiller et åpent spørsmål ... -
Musikken som det Andre : en filosofisk refleksjon over den klassiske musikkens kritisk frigjørende funksjoner
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)I det følgende vil jeg gjøre et forsøk på å undersøke hvilke funksjoner undervisning i klassisk musikk kan ha i skolen i dag, på bakgrunn av perspektiver knyttet til kritisk teori og dannelsesteori. Problemstillingen har ... -
Vurdering i hovedinstrument : hvordan begrunner lærere karakterer de setter for hovedinstrumentfremføringer?
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)I grunn- og videregående skole i Norge brukes karakterer som uttrykk for vurdering. Det har vært satt utallige karakterer i musikkfag – også i fag som hovedinstrument og biinstrument ved musikklinjene i videregående skole. ... -
Mesterklassen : læringspotensial og funksjon i musikerutdanningen : en kvalitativ intervjuundersøkelse utført blant klaverstudenter ved Norges musikkhøgskole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)Denne oppgaven omhandler studenters opplevelser og erfaringer med å delta på mesterklasser, og det læringspotensialet studentene opplever ligger i den. Mesterklasse er en form for instrumentalundervisning, der musikkstud ... -
"Tonen kom som en gave" : en kvalitativ studie av 5 kvinners opplevelse av å bruke stemmen aktivt under fødsel
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;vår 2010, Master thesis, 2011-03-16)Kvinners kunnskap knyttet til fødsel tilegnes gjennom egen erfaring, litteratur skrevet om emnet, og de fortellingene vi kvinner forteller til hverandre angående egne erfaringer knyttet til fødselsopplevelsen. Positive ... -
Hvordan opplever elever på videregående musikklinje hørelærefaget, sett i lys av kognitive motivasjonsteorier og prestasjonsangst? En kvantitativ undersøkelse av hørelærefaget, med fokus på kjønnsforskjeller
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2011-03-16)Jeg har lenge visst at jeg hadde lyst til å undervise i musikkteoretiske fag, deriblant hørelære. Derfor har jeg vært ekstra oppmerksom på hvordan undervisningen har foregått når jeg selv har vært elev. På denne måten har ... -
Ve'dunderlæ : perspektiv på den munnlege kommentaren i hardingfelekonserten
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2010, Master thesis, 2011-03-30)I denne oppgåva vil eg setje lys på munnlege kommentarar i ein scenisk situasjon, nemleg hardingfelekonserten. Eg vil sjå på høve eg har som utøvar av hardingfeletradisjonen, til medvite å bruke munnlege kommentarar for å ... -
Slagen från ditt hjärta är rytmen av din själ : en kvalitativ studie i musikterapautisk trumpraktik med gravida kvinnor
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2010, Master thesis, 2011-10-11)This master thesis is about a research project that was carried out at the Norwegian Academy of Music, autumn 2008, under the title The Beats from Your Heart is the Rhythm of Your Soul. In the project a small group of ... -
Effekt av musikk og musikkterapi med barn på sykehus
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)På verdensbasis har det blitt gjort musikk- og musikkterapiforskning både innenfor den kvantitative og den kvalitative arena. I Norge, derimot, kan man ved søk se at det er gjort lite kvantitativ forskning, men mange ...