Musikkskolelæreres yrkeskompetanse : en oppgave om hvilke krav som stilles til musikkskolelæreres yrkeskompetanse - og hvordan faglærerutdanningen i musikk forbereder til å møte disse kravene
Abstract
A research project based on analysis of official documents concerning instrument teacher education and municipal music- and cultural school. Results seem to point out that the competence asked for in the praxis arena very much seem to be similar to what the education aims for, both musically and pedagogically. In spite of this, national and international research projects concludes that instrument teacher student does not seem to develop this competence, but in stead aim for competence as performers. The question still remains -why? It seems important to find out what kind of unofficial mechanisms that cause this, and if there is somethings that can be done to make instrument teacher student develop both instrumental and good pedagogical competence.....
Denne undersøkelsen handler om spenningsfeltet musikkutdanning og musikkundervisning. Mange har engasjert seg i dette forholdet og mye er sagt, gjort og ment. Som musikkskolelærer med faglærerutdanning i musikk finner jeg det svært interessant å være med i denne debatten, fordi jeg stadig opplever flere av konfliktene som diskuteres. Gjennom denne oppgaven håper jeg å kunne bidra med ny kunnskap om forholdet mellom utdanning og yrke, og gi nye innspill og tanker til en fortsatt fruktbar drøfting. Yrket som musikkskolelærer er utfordrende og spennende, og gjennom å sette fokus på hvilken kompetanse dette egentlig krever tror jeg mitt yrke blir enda mer givende.