• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikkterapeutisk samhandling : en studie av samhandligssekvenser mellom et barn med funksjonsnedsettelser og en musikkterapeut

Doorn, Beatrix van
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Musikkterapeutisk_samhandling.pdf (1.126Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/172460
Utgivelsesdato
2011-03-16
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteroppgaver [219]
Sammendrag
Min problemstilling i denne studien er:

Hva preger samhandlingen mellom et barn med funksjonsnedsettelser og en musikkterapeut innenfor en samhandlingssekvens?

Jeg ønsker i denne studien å se på samhandlingen mellom ett barn og en musikkterapeut. Jeg ønsker å få en dybdeforståelse av samhandlingen i èn spesifikk dyade, fremfor å sammenligne samhandling i ulike dyader. Problemstillingen kan sies å være både vid og omfattende. Det har likevel vært viktig for meg å ha et slikt åpent utgangspunkt for denne studien, da jeg skulle gå inn i en musikkterapidyade og ikke visste hva som ville møte meg. Et åpent fokus ble viktig for ikke å utelate viktige og interessante fokusområder. For å belyse problemstillingen valgte jeg å ta opp musikkterapidyadens musikkterapitimer på video. Selve metoden er casestudium der videoopptak inngår som observasjonsverktøy. Ved siden av videoopptak, er også mine logger som jeg skrev etter hver musikkterapitime en del av datamaterialet. Fremfor å analysere alle videoopptakene samlet inn til denne studien (åtte videoopptak à ca. 40 minutter) ønsket jeg å gå dypere inn i noen samhandlingssekvenser. Jeg ønsket å se på sekvenser der det foregikk en tydelig samhandling mellom barnet og musikkterapeuten og videre se på hva som preget de utvalgte sekvensene. I en trianguleringsprosess ble det valg ut to sekvenser til analyse.1 Når jeg i den videre analysen spurte meg selv hva som preger samhandlingen i disse sekvensene var det elementer både på detaljnivå og mer overordnet nivå som trådte frem. For å belyse observasjonene og plassere dem i en teoretisk kontekst, fordypet jeg meg i litteratur som omhandlet tidlig samhandling både med barn som er funksjonsfriske og med barn med funksjonsnedsettelser. Å se mine egne observasjoner på bakgrunn av teoretiske studier ble grunnlaget for drøftingene.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi
Serie
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2009

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit