Korps i skolen for alle. En kvalitativ studie om kvalitet i korpsprosjekter
Abstract
Abstract - Wind band in school for everyone – a study about quality in “wind band projects”.
The subject of this master´s thesis is “wind band projects” that are carried out in school and after-school programs. “Wind band projects” are understood in this study as teaching wind band instruments during ordinary music lessons and in after-school programs. The problem statement is: “What can characterize quality in wind band projects in school and after-school programs?” The study examines the ways in which instrument choice, duration, collaboration and the teacher can have an impact on quality. The study is based on semi-structured interviews of teachers that teach in “wind band projects” and is analyzed using thematic analysis. I have used the didactic relationship model as a guide in the thesis. The findings show that quality can be characterized by: 1. Students playing instruments that they can master, and in this way get good experiences of playing the instrument and are given opportunities for mastery 2. The teacher´s competence and ability to adapt and change seems to be most important 3. focus on providing good follow-up to students and focus on teaching students good technique. Sammendrag - Tema for masteroppgaven er korpsprosjekter som gjennomføres i skolen, skolefritidsordninger og aktivitetsskolen. Korpsprosjekter forstås her som undervisning på korpsinstrumenter i skolen, skolefritidsordninger og aktivitetsskolen. Problemstillingen lyder som følger: «Hva kan kjennetegne kvalitet i korpsprosjekter i skolen, SFO og AKS?» Studien undersøker hvilke måter instrumentvalg, varighet, samarbeid og lærerens forutsetninger har betydning for kvalitet. Studien bygger på semistrukturerte intervjuer av kulturskolelærere som underviser i korpsprosjekter og er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Jeg har brukt den didaktiske relasjonsmodellen som et nav i oppgaven. Funnene viser at kvalitet i korpsprosjekter kan kjennetegnes av at: 1. elevene spiller på instrumenter de behersker, og på denne måten får gode opplevelser av å spille instrumentet samt gis muligheter for mestring 2. korpslærerens kompetanse og evne til tilpasning og endringer synes å være viktigst 3. fokus på å gi god oppfølging til elever og fokusere på å lære elevene god teknikk.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk