Musikk, bevegelse og felleskap på tvers av studieretninger -i en videregående skole. En kvalitativ studie med utgangspunkt i aksjonsforskning
Abstract
Abstract - The theme of this master's work has been to investigate how the use of music and movement can provide opportunities for relationship building and participation across fields of study, in a High School. In the thesis, answers are sought to the following problem: How can a Interdisciplinary music and movement project in a high school help build relationships, promoting participation and commitment across fields of study? The purpose of the study is to explore whether interdisciplinary music and movement projects led by a music therapists in an organized department can become a resource for developing relationships, creating cohesion and commitment across fields of study. The study has a qualitative research design, based on action research as an approach, and used semi -structured group interviews as a method of data collection. Through thematic analysis I arrived at three main themes with associated sub -themes: music and movement in community (sub -themes: music and movement, well -being and fellowship and flow), Relationship building (sub -theme: security, commitment and prejudice goes both ways) and Interdisciplinary collaboration (sub -theme: resources and mastery, communication and personal growth and knowledge development). I have used relevant theories and literature from Music therapy research, the dance and movement field, special education field and within health and life management.
Keywords: Music therapy, relationship building, participation, music and movement, physical, Interdisciplinary collaboration, engagement. Sammendrag - Temaet for dette masterarbeidet har vært å undersøke hvordan bruk av musikk og bevegelse kan gi muligheter for relasjonsbygging og deltagelse på tvers av studieretninger – i en videregående skole. I oppgaven søkes det svar på følgende problemstilling: Hvordan kan et tverrfaglig musikk- og bevegelsesprosjekt i en videregående skole bidra med å bygge relasjoner, fremme deltagelse og engasjement på tvers av studieretninger? Hensikten med studien er å utforske om tverrfaglige musikk- og bevegelsesprosjekter ledet av en musikkterapeut på en tilrettelagt avdeling, kan bli en ressurs for å utvikle relasjoner, skape samhold og engasjement på tvers av studieretninger. Studien har et kvalitativt forskningsdesign. Jeg har tatt utgangspunkt i aksjonsforskning som tilnærming, og benyttet semistrukturerte gruppeintervjuer som metode for datainnsamling. Gjennom tematisk analyse kom jeg frem til tre hovedtemaer med tilhørende undertemaer: Musikk og bevegelse i fellesskap (Undertemaer: Musikk og bevegelse, trivsel og felleskap og flow), relasjonsbygging (Undertema: Trygging, engasjement og fordommer går begge veier) og tverrfaglig samarbeid (Undertema: Ressurser og mestring, kommunikasjon og personlig vekst og kunnskapsutvikling). Jeg har benyttet meg av relevante teorier og litteratur hentet fra musikkterapiforskning, dans- og bevegelsesfeltet, spesialpedagogikkfeltet og innen folkehelse og livsmestring. Emneord: musikkterapi, relasjonsbygging, deltagelse, musikk og bevegelse, fysmus, tverrfaglig samarbeid, engasjement.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi