«I dag har vært en drittdag.., men jeg liker å være her, da». En eksplorativ studie som utforsker sangskriving som musikkterapeutisk tilnærming i møte med en gruppe ungdommer i barnevernet.
Abstract
Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om sangskriving som terapeutisk tilnærming i arbeid med tre ungdommer tilknyttet barnevernet. Forskningen er gjennomført i forbindelse med et masterprosjekt hvor jeg som musikkterapistudent etablerte en musikkterapipraksis hos en norsk barnevernsaktør. Hovedfokuset i oppgaven har vært å se på hvordan en musikkterapeutisk sangskrivingsgruppe kan møte behovene til ungdom som bor på barnevernsinstitusjoner. Fokuset i studien er basert på teoretiske perspektiver knyttet til gruppeprosesser, terapeutisk sangskriving musikkterapeutisk metode og en prosjektbeskrivelse av praksis basert på loggbok og refleksjonsnotater. Forskningsdesignet er kvalitativt og eksplorativt og studien presenteres som en instrumentell singelcase-studie. Metodene for innsamling av data er deltakende observasjon og semi-strukturerte gruppeintervjuer. Intervjuene ønsker å utforske hva miljøterapeuter i barnevernet mener at musikkgruppen har betydd og opplevdes for ungdommene. For å tolke datamaterialet, falt valget på en hermeneutisk-fenomenologisk analyseprosedyre (IPA). Funnene i studien kan oppsummerer den musikkterapeutiske sangskrivingsgruppen; .. som fristed .. som en sosial møteplass .. som arena for musikalsk utfoldelse .. som en arena for å jobbe med utfordringer .. som en dør til deltagelse i nærmiljøet.
Studien setter funnene og den teoretiske drøftingen i sammenheng med hvordan musikkterapeutisk sangskrivingsgruppe kan møte ungdommenes behov.. for trygghet, tilhørighet og fellesskap, mestring og et fristed. Emneord: musikkterapi, gruppe, ungdom i barnevernet, behov, traumebevisst, sangskriving, omsorg, ressursorientert, sangdeling, improvisasjon Summary -
This master thesis is about songwriting as a therapeutic approach working with three adolescents associated with the child welfare service. The research was done in relation to a master´s project as a music therapy program where I wanted to see how a music therapeutic songwriting group could meet the needs of young people living in child welfare institutions.
The study is based upon theoretical perspectives related to group processes, therapeutic songwriting, frequently used methods for music therapeutic approaches, in addition to a case description based on observations and reflection notes through participatory observation.
The research design is qualitative and exploratory and the thesis is presented as an instrumental single-case study. The methods for collecting data are participant-observation and interviews, and use an interpretative and phenomenological procedure for analyzing the data.
The results summarize the music therapeutic songwriting group;
.. as a sanctuary
.. a social meeting place
.. as arena for musical performance
.. as an arena for and working with challenges
.. as a window to participation in the local community.
The research combines the results and the theoretical perspectives in an discussion that explores how a music therapeutic songwriting group can create an environment that can foster the adolescents need for.. safety, connections, coping and a sanctuary.
Keywords: music therapy, group, adolescents, child welfare, requirements, traumawise care, songwriting, nurturance, resource-oriented, song sharing, improvisation
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi