Blar i NMH Brage på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 830
-
Perspektiver på musikk og helse : 30 år med norsk musikkterapi
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse, Book; Peer reviewed, 2008)Første delen av denne antologien setter fokus på teorier og refleksjoner knyttet til forskjellige sider ved musikkterapi som fag. Da musikkterapien ble institusjonalisert på syttitallet var det ved å ta utgangspunkt i de ... -
De glemte konsertene : tre obokonserter av Förster fra svenske 1700-talls kilder
(NMH-publikasjoner;2008:5, Doctoral thesis, 2008)The basic material of the present project, are 91 manuscripts of oboe-concertos from the University-libraries of Lund and Uppsala and from the Statens Musiksamlingar in Stockholm, Sweden. Three oboe-concertos attributed ... -
De glemte konsertene : tre obokonserter av Förster fra svenske 1700-talls kilder
(NMH-publikasjoner;2008:5, Doctoral thesis, 2008)The basic material of the present project, are 91 manuscripts of oboe-concertos from the University-libraries of Lund and Uppsala and from the Statens Musiksamlingar in Stockholm, Sweden. Three oboe-concertos attributed ... -
Det klassiske fonogram
(NMH-publikasjonar;2008:1, Doctoral thesis, 2008)Ved overgangen til en internettbasert, objektløs, digital musikkformidling, er det blitt mulig å betrakte det fysiske, analoge fonogram som representant for en historisk epoke som går mot sin slutt. I løpet av denne epoken ... -
Relations between educational quality in music teacher education and student's perceptions of identity
(NMH-publikasjoner;2008, nr 6, Academic chapter; Peer reviewed, 2008)Relations between educational quality in music teacher education and students’ perceptions of identity. Six music education student focus groups of both sexes, with a minimum of two years seniority in Finland, Norway, ... -
Ömsesidig nyfikenhet och respekt – fenomenologisk didaktik som utgångspunkt för musikundervisning i grundskolans lägre åldrar
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)Mutual curiosity and respect – phenomenological Didaktik as a point of departure for music education in primary schools In the music educational discussions of today, the engagement regarding youngsters’ musical everyday ... -
Helsebegrepet : selvet og cellen
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)Ordet helse kommer av det oldnorske heill, som betydde ”hel, ubeskåren, uskadd”. Heill har gitt opphav til ordene hel, hell, hellig – og helse. Det friske og det sunne har aldri vært rent kroppslige eller materielle ... -
Rytmisk musikkundervisning som estetisk praksis : en casestudie
(NMH-publikasjoner;2009:2, Doctoral thesis, 2009)The subject of this dissertation is rhythmic music teaching. "Rhythmic music" is synonymous with "popular music". Rhythmic music teaching is, in short, an oral approach to teaching, where rhythm, participation, movement, ... -
Følelseskunnskap – kunnskapsområde i musikkfaget?
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)Emotion knowledge – a field of knowledge in music education? This article presents music experience as a mediating tool for emotion knowledge, and further discusses emotion as a field of knowledge in music education. – The ... -
Musikkterapi som integrert del av standard behandling i psykisk helsevern
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)I denne teksten vil jeg se nærmere på hvordan musikkterapi kan integreres som en del av standard behandling i psykisk helsevern. Jeg vil gjøre dette ved først å skissere utviklingen innen psykisk helsearbeid de siste ... -
Strukturert stemme- og bevegelseslek som intervensjon ved traumerelaterte dissosiative lidelser hos barn og unge
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)Jeg ønsker med denne artikkelen, gjennom argumentasjon hentet fra moderne kunnskap om tilknytnings- og utviklingsteori, og gjennom kliniske eksempler, å vise at strukturert lek med vekt på bevegelses- og stemmeuttrykk kan ... -
Spill og refleksjon. En studie av en musikalsk interpretasjonsprosess av Harrison Birtwistles Deowa i relasjon til sju andre komposisjoner for kvinnestemme og klarinett
(NMH-publikasjoner;2009:1, Doctoral thesis, 2009)This dissertation involves a study on the process of a musical interpretation of Deowa (1983) for soprano and clarinet, written by the English composer Sir Harrison Birtwistle (b. 1934), a leading composer in Europe. ... -
Musikkterapi som hjelp til selvhjelp i kontekst av barnevernsarbeid
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)Utgangspunktet for denne artikkelen er erfaringer som stammer fra en gjennomført musikkterapivirksomhet i kontekst av en barnevernsinstitusjon. De erfaringene som hovedsakelig skal deles her handler om hvordan unge ... -
Ungdom, samspel og komponering
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)I det følgjande vil det bli presentert eit musikkterapeutisk arbeid med ungdom med samansette vanskar og store belastningar i livet. Spørsmålet om terapi for denne gruppa er ikkje kva intervensjon som er utviklande, men ... -
(Mobil) musikk som mestringsstrategi
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)Som et ledd i bruk av musikk som ressurs vil jeg se nærmere på musikkens rolle i opplevelsen av såkalt indre kontroll. Med dette mener jeg hvordan musikken kan hjelpe lytteren til å administrere og regulere sine egne ... -
Spill og refleksjon. En studie av en musikalsk interpretasjonsprosess av Harrison Birtwistles Deowa i relasjon til sju andre komposisjoner for kvinnestemme og klarinett
(NMH-publikasjoner;2009:1, Doctoral thesis, 2009)This dissertation involves a study on the process of a musical interpretation of Deowa (1983) for soprano and clarinet, written by the English composer Sir Harrison Birtwistle (b. 1934), a leading composer in Europe. ... -
Musikk og tilpasset opplæring – om å kunne spille på flere strenger. Et blikk på musikalitet, multiple intelligenser og læringsoverføring
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)Music and adaptation – a matter of differentiation Adaptation for individual differences is a core principle in the national curriculum in Norway. The article refers to studies that claim that differentiation should be ... -
Musikkopplevelse som muligheter for følelseskunnskap : en studie av musikkopplevelse som medierende redskap for følelseskunnskap, med vekt på emosjonell tilgjengelighet og forståelse
(NMH-publikasjoner;2009:4, Doctoral thesis, 2009)Summary in English Our culture seems to carry an idea of music being closely connected to emotion (Benestad 1983; Budd 1992; Dissanayake 2001; Hjort & Laver 1997; Juslin & Sloboda 2001b; Langer 1942/1979: Matravers ... -
Music didactics as a multifaceted field of cultural didactic studies
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)The aim of this article is to explore how perspectives from different cultural theories can inform music education research, more particularly didactic aspects of teaching and learning music, and predominantly in relation ... -
Tufsa danser : om et barns bruk av musikk fra barne-tv til å bearbeide livserfaringer
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)Denne artikkelen har bakgrunn i et igangværende PhD-prosjekt hvor blant annet spørsmålet om hvordan musikk anvendes i barns hverdagsliv reises, og hvor barns bruk av innspilt musikk (fonogrammer) står sentralt. Nysgjerrigheten ...