Blar i NMH Brage på emneord "læreplaner"
Viser treff 1-6 av 6
-
Demokrati og medborgerskap i grunnskolens musikkfag. En diskursanalyse av læreplanen i musikk LK20
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om demokrati og medborgerskap i grunnskolens musikkfag. Med læreplanreformen Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble demokrati og medborgerskap innført som ett av tre tverrfaglige temaer ... -
Ein ny læreplan sin framvekst og resepsjon: Refleksjonar over nylesing av Geir Johansens doktoravhandling «Musikkfag, lærer og læreplan» (2003)
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)For cirka tjue år sidan reiste eg rundt i Noreg for å informera lærarar og andre om den nye musikkplanen i læreplanverket av 1997 (L-97). Lite visste eg i 1997 at Geir Johansen nettopp hadde starta opp doktorgradsprosjektet ... -
Kunnskapsformer og kunnskapssyn i læreplanene for musikkfaget i L97 og K06
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013, Master thesis, 2014-10-08)Problemstillingen er todelt, med fokus på både kunnskapssyn og kunnskapsformer. Den vil besvares ved en analyse av ”Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen”, L97 og ”Kunnskapsløftets læreplan”, K06. Det er i all ... -
Lytting som undervisningsfag. En kvalitativ undersøkelse av lyttefagets undervisningspraksis på videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016, Master thesis, 2016-09-27)Tema for denne masteroppgaven er lytting som undervisningsfag på videregående skole. Det er spesielt to årsaker til at lytting ble valgt som tema for denne masteroppgaven. For det første er lytting i sin nåværende form et ... -
Musikk på timeplanen. En komparativ analyse av innhold i grunnskolens læreplaner for musikk i Norge, England og Bayern
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;, Master thesis, 2017)Sammendrag. Hva som skal være musikkfagets innhold er et av de helt sentrale spørsmålene som må stilles når musikkundervisning skal planlegges. Denne masteroppgaven er en deskriptiv og komparativ analyse av læreplanene ... -
Musikkfaget i grunnskolen – fra salmesang til musikkopplevelse som eksistensiell erfaring
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Fra å være et sangfag hvor målet var å bibringe «Christelig oplysning» til elevene, har vi sett at vi i norsk skole har utviklet et musikkfag som har fått stadig flere begrunnelser og blitt utformet på stadig mer mangfoldig ...