Kunnskapsformer og kunnskapssyn i læreplanene for musikkfaget i L97 og K06
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/223388Utgivelsesdato
2014-10-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Problemstillingen er todelt, med fokus på både kunnskapssyn og kunnskapsformer. Den vil besvares ved en analyse av ”Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen”, L97 og ”Kunnskapsløftets læreplan”, K06. Det er i all hovedsak læreplanene for musikkfaget som skal analyseres. Analysen gjøres med utgangspunkt i teorien som presenteres i del 1. Denne hentes fra vitenskapsområdene kunnskapsfilosofi, psykologi, pedagogikk, generell didaktikk og musikkdidaktikk, og består av ulike teorier om hvordan kunnskap utvikles og ulike inndelinger av kunnskapsformer. Beslektede emner og begreper som læring, danning og kompetanse vil også berøres. Teorien som presenteres er ment å gi et bredt grunnlag for analysen. I del 2 presenteres og analyseres de to læreplanene. Presentasjonen og analysen vil i stor grad skje parallelt, for å unngå unødvendige gjentakelser ved bruk av eksempler i analysene. Når det gjelder kunnskapsformer er det kun fagplanen for musikkfaget som analyseres, mens når det gjelder kunnskapssyn vil jeg også se noe på læreplanenes generelle del og prinsipper for opplæringen. Forskningsmetoden som er valgt vil bli beskrevet i kapittel 4. Læreplanene analyseres hver for seg, før jeg i kapittel 8 oppsummerer og diskuterer analysens funn.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk