Browsing Norges musikkhøgskole by Document Types "Peer reviewed"
Now showing items 341-355 of 355
-
Verden inn i musikkutdanningene. Utfordringer, ansvar og muligheter
(NMH-publikasjoner;2021:2, Book; Peer reviewed, 2021)Hva innebærer «aktiv dialog med omverdenen» i høyere musikkutdanning? Og hva skjer når «verden», gjennom slik dialog, slipper inn i musikkutdanningene? I denne antologien diskuteres det bredere formidlings- og samhandlin ... -
Video som observasjons- og analyseverktøy: Å se med «mikroskop»
(NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)Denne teksten handler om bruk av video for å observere samspill i musikkterapi mellom nære voksne og barn med multifunksjonshemminger. I første del av artikkelen diskuteres video som redskap i analyse og observasjon, samt ... -
Vitalitetsformer i musikk og kommunikasjon
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)The notion “forms of vitality” derives from Daniel Stern’s work. It was introduced early in his work as a way of describing intersubjective processes involved in the sharing of feelings, intentions, and attention. This ... -
Vocal and tangible interaction in RHYME
(Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)In this article we explore the voice in tangible interaction design and its possibility to strengthen health by reducing isolation and passivity. Our approach is to use knowledge about the voice from music therapy and ... -
Vurdering for læring i kulturskolens rammeplan
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)The Schools of Music and Performing Arts (SMPA) are an important future working arena for music students, and these schools, therefore, also constitute a significant part of higher music education’s “surrounding world”. ... -
Væren og makt. Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)This article takes the form of a discussion about experiences and understandings of instrumental music teaching where Martin Heidegger's philosophy, that seeks an authentic being within art, and Michel Foucault's ... -
"When light turns into darkness": Inscriptions of music and terror in Oslo 22 July 2011
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)The objective of this article is to examine the links between music, terror and gender through the politics of right extremism. Six hours before the bombing of Oslo’s centre and the massacre on the island of Utøya on 22 ... -
Why should music teacher educators pay attention to the global crises of economy and climate
(NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)This paper takes the relationship between the macro, meso and micro levels of society as its point of departure, with music teacher education as its case. The attention is directed towards how musical leadership, in this ... -
“You MAY take the note home an’… well practise just that” – Children’s interaction in contextualizing music teaching
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT The article takes ‘music as symbol’ as its analytical point of departure, described by Jorgensen (2003). In doing so, we stress the role of symbolic functioning in music, focusing at how children understand and ... -
Young Instrumentalists’ Music Literacy Acquisition
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT The aim of this article is to present and discuss the findings of a research project concerning music literacy acquisition among young beginners on music instruments. The reported project examines the learning ... -
Å bruke tiden, hva betyr egentlig det? : tid og relasjon, et intersubjektivt perspektiv
(NMH-publikasjoner;2008:3, Chapter; Peer reviewed, 2008)Denne teksten vil fokusere på betydningen av aspekter ved tid i den terapeutiske relasjonen. I løpet av terapiprosesser med barn og unge mennesker har aspekter ved tid dukket frem i form av utsagn, handlinger og opplevelser ... -
Å dele av seg selv. Om sangdeling som musikkterapeutisk metode i arbeid med rusmiddelavhengighet
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Denne teksten handler om musikkpreferanser som ressurs. Videre handler teksten om hvordan musikklytting og samtale i gruppe kan være nyttig i musikkterapeutisk arbeid med mennesker med rusmiddelavhengighet. Teksten presenterer ... -
Å sette seg selv i spill: Om ansvar, moral, etikk og utfordringer i møtet med barn med multifunksjonshemming
(NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)Milla, sammen med andre barn jeg har møtt, skal være guide til tema for denne artikkelen. Jeg har møtt barna som lærer, deretter som rådgiver inn mot barnehager og skoler. Erfaringsbakgrunnen min er knyttet til hvordan ... -
Å skape sin eigen veg heim : om identitetsbygging gjennom musikk hos eit barn på ein spesialskole
(NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)"Petter" er 10 år og går i 5. klasse på ein godt etablert spesialskole i Austlandsområdet. Denne skolen har kor for alle kvar måndag, og som vi skal sjå utviklar Petter eit spesielt forhold til skolekoret. Det er særleg ... -
Å øve på improvisasjon. Ein kvalitatitv studie av øvepraksisar hos jazzstudentar, med fokus på utvikling av improvisasjonskompetanse
(NMH-publikasjoner;2013:8, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2013)The thesis To practise improvisation. A qualitative study of practising practices among jazz students, with a particular focus on the development of improvisation competence is aimed at illuminating the motives, goals, ...